Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min andra bildgåta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

JAG VET! JAG VET! En skrivmaskin!
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Bumpar den här lite. Jag är nyfiken på om jag hade rätt i att det är en del av en skrivmaskin som är fotograferad. Delen skulle i så fall vara tabstoppen.
      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
        Bumpar den här lite. Jag är nyfiken på om jag hade rätt i att det är en del av en skrivmaskin som är fotograferad. Delen skulle i så fall vara tabstoppen.
        Visst har du rätt!

Lite om bilderna:
        Första bilden nedan visar var jag knäppt gåtans bilder. De mystiska skivorna med sina "gapande munnar" antar jag man kan kalla tabulatorstopp. De kan alltså lossas genom att dras upp - "munnarna" är kanske ämnade som fingergrepp - och sedan placeras i lämplig slits på, vad jag i brist på vetande, kallar "tabulatorbommen". Detta för att vagnen med valsen (på vilken tabulatorbommen sitter) av sin ständigt vänsterdragande fjäderkraft, sedan med en eller några knapptryckningar snabbt ska kunna förflyttas till en förvald punkt i sidled man önskar skriva vid.

Denna förnämliga Remington på ca 15 kilo från runt 1935 är därtill utrustad med vad jag vill kalla "decimaltabulatorfunktion". Det finns inte bara en "vagnstoppare" eller "tabulatorstoppfångare", utan hela fem stycken placerade med vardera ett teckens mellanrum. De manövreras med tangenterna märkta ".", "1", "10", "100" och "1000" längst upp på tangentbordet.
        Med lite övning bör det ha gått ypperligt att skapa dokument och fylla i blanketter också med div mer eller mindre komplicerade sifferkolumner och -uppställningar o.dyl..

På min Remington fungerar tyvärr inte tabulatorstoppandet. Redan när jag köpte den i en antik/secondhand-affär för mer än tio år sedan var tabulatorbommen rubbad ur sitt rätta läge, så när man trycker på någon av tabulatortangenterna lägger vagnen iväg som ett jehu utan att stoppen verkligen stoppas mot något.
        Troligtvis är det bara konsollerna för tabulatorbommen som är inbockade pga något yttre våld, och skulle gå att rikta upp. Ena valsratten saknas också, kanske har den spräckts vid samma tillfälle.
        Har någon tips om var jag kanske kan få tag i en ny valsratt så är det välkommet! Och om jag missuppfattat tabulatorfunktionen, eller verkar behöva lära mig rätt terminologi så vänligen upplys mig!

Jag köpte egentligen Remingtonen att ha som prydnad och har ännu ej skrivit på den. Men när bläcket i datorskrivaren plötsligt visar sig vara slut, strömmen borta e. dyl. händer det att jag plockar fram min andra gamla skrivmaskin och skriver på den istället. Det är en L C Smith Portable. Kanske lite typ en dåtidens "laptop"?
        Bifogade filer

Comment

Yes! Jag belönar mig själv med en Nils Oscar Rökporter!

Comment

Du är värd minst två.

Comment

Skickligt Brodertuck!!! Jag hade aldrig kunnat komma på att det var en skrivmaskin! Jag får lära mig av Curious hur man fixar till en gåta värd namnet. Den var svår. Fler, fler,fler!!!! Tack!
              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Märkligt
                Remington går den på värpfoder
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Working...
                X