Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mera järn.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mera järn.

Får en lägga in ena fråga ûm en järngrej blann allt glas o postelin här på PES?
    Olavus va ute ena vänna i boa å där hetta han en kônstir mekapär som han ente begrep va den skulle va te.

Aj, han klämde sek pån så det skulle nog gå att åstadkomma kartnaglar män men det finns väl inga sånna apparater?

Inkommen te Telda frågade han ûm ho vesste va den va te? Nää de vesste ho vesst ente, kan dä va nôtt modernt?

Båda är lika ovetande men jag har en teori och jag har fått ett annat förslag av LarsH, troligen är ingen av förslagen rätt, finns det någon som vet vad den användes till?

Ursäkta oskärpan men avståndsinställningen fungerade inte så bra skumrasket i Teldas kök.
    Bifogade filer

Jag har sett någon liknande äldre variant av potatispress - fast hur ser hålen ut?

Comment

Nej det är inga hål utan en "trappstegsräflad" konvex och en konkav platta. Den är för liten för att vara potatispress. Under sitter en skruv för att ställa gapet mellan plattorna.

Comment

Jag har ju talat om för dig vad det är
        Du ska se att du får samma svar här
        Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Får Du medhåll av någon annan på Pes är det väl som Du tror men jag har ett par alternativ som för mig verkar lika troliga efter som jag inte tycker att den genom sin utformning är direkt lämpad för det Du föreslagit.

Comment

Örngottsbandkrusningsapparat.

Comment

Tror jag inte på.

Comment

Lite skoj Gello. Vet hur en bandkrusare ser ut. Tycker mig ha sett din grej någon gång. Kan inte komma på vad den är bra för. Skriv gärna vad du och Lars tror att det är. Annars får vi väl träffas på neutral mark, förslagsvis Fagersanna och klura ut vad det är.

Comment

skulle ha fotat insidan också
                  livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

Comment

Har hör på auktioner att det ska vara en skorprivare
                    Den hård brödskivan får vara skorpa här
                    Tog en 15- 20 sek
                    Att göra skorpbröd med min
                    Bifogade filer

Comment

Trodde bandkrusning var ngt man enbart gjorde för hand. Min "fina" farmor lät oss småungar krusa örngottsbanden med kall bordskniv.
                      Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                      Örngottsbandkrusningsapparat.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Nä har sett krustänger, men den här tror jag inte är nog ingen sådan makapär.

Något skall alla fall tydligen veckas - och det borde vara något som kan gå sönder eller blir fel om man trycker för mycket - annars skulle man inte behöva reglera avståndet. Kommer inte på något

Fast vänta! - har för mig att jag sett någon makapär att göra skorpsmulor med som såg ut på det sättet - fast minns inte om den var räfflad - och att behöva ställa in avståndet verkar konstigt - om man nu inte skall ha smulor i olika storleksgrad?
                        Och om den är för liten för att vara potatispress borde den vara för liten för det med.

Comment

Den fungerar utmärkt att göra skorpsmulor med ,,kolla tidigare inlägg

Comment

bara skojade om bandkrusare. Har en sådan liggandes någonstans. Efter att ha sett Lars praktiskt genomförda expriment att framställa smulor så köper jag att det är en skorpsmulare.

Comment

Min invändning mot att den skall vara för att göra skorpsmulor med är, vem skulle köpa en sådan? Kapaciteten är som synes av LarsH´s demonstration inte direkt imponerande för dem som förbrukade större mängder, för det lilla hushållet var den säkert för dyr för att endast användas till detta begränsade användningsområde. En vanlig mortel som väl fanns i alla hem gjorde jobbet snabbare och jag vill minnas att jag som barn fick mala skorpsmulor i en vanlig köttkvarn och utgångsmaterialet var aldrig hårt bröd utan gammalt vetebröd.

Comment

Working...
                              X