Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klocka Omega Genève Götaverken Arendal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Klocka Omega Genève Götaverken Arendal

    Hej,

    Jag har en Omega-klocka Genève, märkt Götaverken Arendal 25-årig tjänst på baksidan. Är det någon som vet om den har något värde alls idag? Jag fick den av en släkting som arbetade hela sitt yrkesverksamma liv på först Götaverken och därefter på Götaverken/Arendal, har t o m kort på när min släkting och andra kollegor tog emot sina klockor.

    Har inget intresse av att använda den själv utan går den att sälja gör jag det.

  • #2
    Det vanliga är väl att man föräras en guldklocka efter lång och trogen tjänst (25 år). (Det fick i alla fall jag, fast inte från Götaverken/Arendal). Spännet på remmen är inte av guld, "bara" guldpläterat, men klockan (boetten) kan vara av guld ändå. Stämplar ska i så fall finnas. En urmakare kan ge besked om klockan och det bör en välrenommerad auktionsfirma också kunna göra. Men det kan ju faktiskt vara guld på stål, det har förekommit på gåvor från GVA. Jag tycker att det är en fin klocka i vilket fall som helst.
    Ex på värdering (om det är 18K):

    https://auctionet.com/sv/2442944-arm...d-omega-geneve
    Last edited by Eskil; 2024-02-22, 08:46.

    Comment


    • #3
      Hej igen Eskil och tack för länkar och tips! Jag ska ta med klockan till en urmakare och höra vad de säger, kan dock inte själv se någon stämpel på klockan.

      Comment


      • #4
        Hej, om någon vill veta så har jag varit och värderat klockan, och den är i 19K guld. De (Gold Suisse) kunde inte säga om den är guld rakt igenom metallen, eftersom de hade behövt såga sönder klockan för att se det. Det lilla spännet är också av guld.

        Jag får väl fundera på om den ska säljas som "scrap gold" eller om den är mer värd som samlarobjekt i o m Götaverken-Arendalgravyren på baksidan.

        Comment


        • #5
          Att såga sönder klockan verkar lite väl drastiskt, även om det är ett säkert sätt att ta reda på om den är av solitt guld.

          Spännet är ju stämplat "Plaque G". Det betyder att det är elektrolytiskt pläterat, d.v.s. överdraget med ett lager guld - inte guld rakt igenom alltså. Detta tycker man att en urmakare borde känna till. Gold Suisse? Vad är det för ett företag?
          Finns inte guldstämplar utanpå eller inuti boetten, så är även den pläterad, eftersom man kunde konstatera att ytan var av guld. (Men man måste öppna klockan för att leta efter stämplar. Gjorde man det?)
          Om beteckningen Plaque G:


          Så här kan en guldklockas insida se ut, denna är en Omega i 14K:

          Click image for larger version

Name:	Omega.jpg
Views:	33
Size:	65,1 KB
ID:	745385

          Comment


          • #6
            Hej Eskil,

            Vi bor utomlands f n, så inte i Sverige. Jag hade med mig lite andra guldsaker som legat i en plastpåse bara i flera år och Gold Suisse verkade kunna sina saker med hur de testade guldet. Sedan att de försökte få mig att sälja det till dem för mindre än halva priset av vad man kan få i England eller Sverige är en annan sak : )

            Gold Suisse verkar vara ett företag som köper in guld, alltså inte urmakare, men du har rätt i att det låter en aning inkompetent att säga att de behövde såga sönder klockan. Kanske det faktum att de höll till i ett litet försäljningsbås mitt i en gång i ett gigantiskt köpcentrum borde gett en vink om det : )) men jag ville mest bara hitta någon som ville värdera guldet och inga juvelerarbutiker jag frågade gjorde det.

            I v f sålde jag inte något till dem. Ska se om jag hittar en urmakare bara för att kunna se hur den ser ut på insidan. Tack för bild och att du tar dig tid att ta fram användbar info!

            Comment


            • #7
              Lyckades hitta en urmakare som öppnade klockan och så här ser den ut inuti.




              Click image for larger version

Name:	IMG_20240328_102313.jpg
Views:	29
Size:	73,8 KB
ID:	745614
              Click image for larger version

Name:	IMG_20240328_102322.jpg
Views:	26
Size:	77,9 KB
ID:	745615

              Comment


              • #8
                Ja, så ska det se ut! Klockan (boetten) är alltså i guld, 18K. Grattis!
                Värderingen i mitt första svar gäller fortfarande, men priset på ädelmetaller har ökat, så jag skulle tro att du kan få mer vid en försäljning idag. ​

                Comment


                • #9
                  Tack, Eskil, och för hjälp med info!

                  Comment


                  • #10
                    It's not a watch - it's an Omega.

                    Comment

                    Working...
                    X