Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tissot ca 80-tal?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tissot ca 80-tal?

Hallå Gott folk.
    Jag är precis hemkommen från min farmor (snart 94år) som jag brukar veckohandla till, och hon gav mig en riktigt fin överraskning som tack för hjälpen.
    Nu är det inte för något monetär vinning jag hjälper henne, utan för att det gör henne och mig gott.

Nå, hon var väldigt bestämd på att hon "ville vet hur mycket jag får för denna när jag säljer den", vilket jag inte kommer göra men jag är likväl intresserad av vad den kan vara värd och mer info om den.
    Den är blygsam, men mer värd än guld för mig.
    Vad jag vet om klockan är att min Farfar Erik fick den när han gick i pension från Holmen i Norrköping,okänt vilket år det var.
    Klockan är mekanisk, swiss made, och gulddoublé gissar jag. Och förmodligen runt 70-80-talet verkar vara vettigt vad det gäller ålder.
    Dock så ser jag inget sätt att komma in och kolla serienummret, vilket är typiskt.
    Så, vad kan denna lilla mys-klimp vara värd (hypotetiskt, men realistiskt) och vilken modell är det?

Mvh
    Tobias
    Last edited by RocketBoy; 2024-01-27, 13:04.

Jag letade först efter klockor med den där symbolen, tornet, men förstod efter ett tag att tornet har med Holmens bruk att göra, det är ju Holmentornet som är avbildat! Tornet hittade jag på en annan Tissot-klocka:

Då kan man undra: fick din farfar verkligen en billigare klocka, när han gick i pension, eller är det en guldklocka du har? Om det är en guldklocka så finns det stämplar någonstans. En urmakare kan ge dig upplysning om uret.​

Comment

Ja, han jobbade ju på Holmens bruk så det är det helt klart... Tack för infon och jag ska lämna in den på service inom kort hos en urmakare, så då får jag fråga dem.

Comment

Working...
      X