Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EDOX fickur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• EDOX fickur

Vill fråga om en sak innan jag ställer min fråga.
    Jag gjorde en sökning på ordet "fickur" och fick svaret att det inte finns några trådar som innehåller ordet "fickur". Konstigt tycker jag.
    Nu min fråga
    Finns det någon här som har information om detta fickur?
    Vore mycket tacksam om någon vet något.

ALLT BÖRJADE MED EN SANN KÄRLEKSBERÄTTELSE

Christian Ruefli-Flury (född år 1860) är en mycket begåvad och romantisk urmakare "Maître-Horloger" från Grenchen i Schweiz, producerar ett fickur för sin älskade fru Paulines 25-årsdag. Imponerad av denna utsökta gåva övertygar hon sin man att starta sitt eget klocktillverkningsföretag i Biel, en stad känd för sina välutbildade klockingenjörer. Christian Ruefli-Flury kallade sitt företag "Edox" vilket betyder "mätning av tid" på antik grekiska.

https://www.edox.ch/edox-history/

Comment

Ljus stake, det skulle vara tacksamt om du öppnar boetten och tar bilder på insidan för att få veta när och vem som har tillverkat just den och en eller flera bilder på urverket är också bra, för att se serienumret för året den tillverkades och om det är EDOXAS eget urverk m.m.

För alla typer av klockor (och speciellt antika sådana) kan det ha hänt mycket med dem under åren och det enda säkra informationen just nu, är att urtavlan är tillverkat och märkt av EDOXA, men det garanterar inte att alla delar i fickuret är originaldelar eller ens från EDOXA​
      Last edited by S W E D E N; 2023-09-05, 23:38.

Comment

Working...
      X