Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Denna värd något? Bucherer 18k guld

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Denna värd något? Bucherer 18k guld

    Är inte bra på gamla grejer, men på denna klocka står det märket Bucherer stämpel med 18k o nån liten stämpel och en annan stämpel med en gås på?


  • #2
    Här är bättre bilder

    Comment


    • #3
      Hej och välkommen till forumet!
      Praxis här, är att foton bifogas direkt i inlägget, så vi uppskattar om du postar en komplettering med bilderna i. Annars kommer tråden att raderas om ett par dagar, oavsett om den besvarats eller inte.

      Comment


      • #4
        Click image for larger version

Name:	IMG_20230716_005824.jpg
Views:	1
Size:	36,8 KB
ID:	577508

        Click image for larger version

Name:	IMG_20230716_005922.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	577509

        Comment


        • #5
          BUCHERER är ett mycket exklusivt klock- och juvelmärke som grundades år 1888 av köpmannen och entreprenören Carl-Friedrich Bucherer i Luzern tillsammans med sin fru Luise, och därigenom lade grunden för ett framgångsrikt familjeföretag.

          https://www.bucherer.com/

          Sönerna till Carl-Friedrich och Luise Bucherer gick med i familjeföretaget i början av 1920-talet. Tack vare sin stora erfarenhet ledde Ernst och Carl Eduard Bucherer verksamheten till ännu större framgångar. Ernst Bucherer inledde ett särskilt fruktbart partnerskap med Hans Wilsdorf, grundaren av Rolex, 1924, och lade till klockmärket – som vid den tiden knappt var etablerat – till Bucherers sortiment. Idag är Rolex ett av de mest kända klockmärkena i världen och förblir Bucherers viktigaste partner.

          https://www.bucherer.com/our-history.html

          Dock är jag tveksam till om din fina damklocka är äkta, eftersom kopior tillverkas i mängder av de flesta klockmärken och främst de mest exklusiva. Stämplarna på din klockboett innehåller fåglar, vilket oftast finns på guldpläterade klockor och smycken. Mitt antagande är att stämplarna är vilseledande och att boetten är tillverkad av mässing eller koppar, som har guldpläterats med tunt lager av 18k guld.

          En äkta och massiv 18k guldboett bör ha kontrollstämpeln (föreställande damen) till höger om den stämplade guldhalten på din boett, men den finns inte där. Till vänster om guldhalten borde det också finnas ytterligare en annan typ av kontrollstämpel. Eftersom bägge inte finns, då skulle jag rekommendera dig att gå till en pantbank eller guldsmed och få boetten syra- eller densitetstestad.

          Click image for larger version

Name:	Swiss1933.jpg
Views:	1
Size:	48,9 KB
ID:	577519

          En viktig sak som man bör tänka på när man frågar något om sina klockor, är att man öppnar boetterna och tar en bild på urverket, för oftast säger det mer än själva boetten med eller utan armband. Om du öppnar boetten på din klocka och tar en bild på urverket och infogar den här, då kan jag mer bestämt säga om den är äkta eller en kopia.
          Last edited by Platinum; 2023-07-22, 00:12.

          Comment


          • #6
            Här är en variant på korrekt 18k guldstämpel på en klockboett. Stämpeln med damhuvudet är förvisso på vänster sida och stämpeln med nyckeln på höger sida, men det är också helt rätt.

            Click image for larger version

Name:	538044997_ab41b0a4-9bd3-41f7-8923-c71a711cde20 - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	76,2 KB
ID:	577520
            Last edited by Platinum; 2023-07-22, 12:07.

            Comment


            • #7
              Här är en annan korrekt variant av denna typ av stämpel. Nyckeln till vänster har fått en enklare variation och liknar mer en stavform, men kontrollstämpeln med damhuvudet är den samma.


              Jag vill även tillägga, att om du går till en erfaren urmakare och visar din klocka, då kan h*n avgöra med en snabb titt om din klocka är äkta eller kopia/förfalskning. Återkom gärna och berätta om mitt antagande är korrekt eller helt felaktigt, för jag vill väldigt gärna få veta resultatet.

              Click image for larger version

Name:	538437547_ecaf8ead-df91-4b32-8fde-404ca2cda7dd - Kopia.jpg
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	577526

              I dessa tider med försäljning och köp av ädelmetall på nätauktioner, då bör man vara väldigt försiktig eftersom marknaden är översvämmad av förfalskningar med suspekta eller ej fullständiga stämplar. I det här avsnittet av Engelska Antikrundan

              På plats i Aston Hall i Birmingham träffar Fiona poeten Benjamin Zephaniah och får se spännande föremål så som asiatiska ceremoniella vapen och konstverk inspirerade av den första månlandningen.


              där de berättar att 50% av allt guld som säljs på nätet är inte vad som utlovas och jag vill påstå att det samma gäller även de andra klassade ädelmetallerna silver, palladium och platina. Därför kan de bli mycket dyra "läropengar" innan man har lärt sig vilka stämplar som är riktiga och vilka som är falska.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Platinum Visa inlägg
                Här är en annan korrekt variant av denna typ av stämpel. Nyckeln till vänster har fått en enklare variation och liknar mer en stavform, men kontrollstämpeln med damhuvudet är den samma.


                Jag vill även tillägga, att om du går till en erfaren urmakare och visar din klocka, då kan h*n avgöra med en snabb titt om din klocka är äkta eller kopia/förfalskning. Återkom gärna och berätta om mitt antagande är korrekt eller helt felaktigt, för jag vill väldigt gärna få veta resultatet.

                [ATTACH]192602[/ATTACH]

                I dessa tider med försäljning och köp av ädelmetall på nätauktioner, då bör man vara väldigt försiktig eftersom marknaden är översvämmad av förfalskningar med suspekta eller ej fullständiga stämplar. I det här avsnittet av Engelska Antikrundan

                På plats i Aston Hall i Birmingham träffar Fiona poeten Benjamin Zephaniah och får se spännande föremål så som asiatiska ceremoniella vapen och konstverk inspirerade av den första månlandningen.


                där de berättar att 50% av allt guld som säljs på nätet är inte vad som utlovas och jag vill påstå att det samma gäller även de andra klassade ädelmetallerna silver, palladium och platina. Därför kan de bli mycket dyra "läropengar" innan man har lärt sig vilka stämplar som är riktiga och vilka som är falska.
                Enligt pantbanken ska de vara 18k gold inte förfalsking

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Platinum Visa inlägg
                  Här är en annan korrekt variant av denna typ av stämpel. Nyckeln till vänster har fått en enklare variation och liknar mer en stavform, men kontrollstämpeln med damhuvudet är den samma.


                  Jag vill även tillägga, att om du går till en erfaren urmakare och visar din klocka, då kan h*n avgöra med en snabb titt om din klocka är äkta eller kopia/förfalskning. Återkom gärna och berätta om mitt antagande är korrekt eller helt felaktigt, för jag vill väldigt gärna få veta resultatet.

                  [ATTACH]192602[/ATTACH]

                  I dessa tider med försäljning och köp av ädelmetall på nätauktioner, då bör man vara väldigt försiktig eftersom marknaden är översvämmad av förfalskningar med suspekta eller ej fullständiga stämplar. I det här avsnittet av Engelska Antikrundan

                  På plats i Aston Hall i Birmingham träffar Fiona poeten Benjamin Zephaniah och får se spännande föremål så som asiatiska ceremoniella vapen och konstverk inspirerade av den första månlandningen.


                  där de berättar att 50% av allt guld som säljs på nätet är inte vad som utlovas och jag vill påstå att det samma gäller även de andra klassade ädelmetallerna silver, palladium och platina. Därför kan de bli mycket dyra "läropengar" innan man har lärt sig vilka stämplar som är riktiga och vilka som är falska.
                  Men det konstiga är oxo att jag varken kan hitta den modellen av klockan eller det där gås märket nånstans på internet, det finns även inskrivet CB på sidan. Men som sagt att den är gammal vet jag, från 60 talet. gjorde dem massa fejk då?

                  Men själva klock vridaren verkar iaf inte vara guld, det verkar platerad, men det kanske är normalt.
                  Last edited by Pannkakan123; 2024-01-14, 22:13.

                  Comment

                  Working...
                  X