Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanske någon som har information om dessa armbandsur och kanske tips på urmakare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kanske någon som har information om dessa armbandsur och kanske tips på urmakare?

God Afton!

Av och till köper jag en och annan klocka på loppis och skulle vilja veta lite om dessa för mig okända tillverkare.
    Men den första i raden är min första riktiga klocka som jag förärades någon gång i början/mitten av 70-talet.
    En Sabina kronograf tillverkad i Schweiz med vad jag tror är ett Valjoux 773 verk.
    Den behöver en välbehövlig service och jag tar gärna emot tips på bra urmakare i norra Östergötland. Gärna nära Norrköping.

Sedan kommer en Repco Watch för en tia eller två också den från Schweiz men jag har ingen som helst aning om vare sig tillverkaren eller urverk? Fungerar bra men behöver poleras och servas.

En Mira från 30-talet för en femma måste ju vara ett fynd?
    Fungerar och tickar på bra men kanske något ljudligt.

Jag har några till men får återkomma då jag inte har bilder tillgängliga.

Vänligen
    jpawson

Föreslår att du tar kontakt med urmakarskolan i Borensberg. Ring och kolla.
    Inte ovanligt att service på mekaniska ur går på tusenlappar per styck hos en urmakare.
    Föreslår annars att du letar efter äldre urmakare som håller liv i sitt (föredetta?) yrke.
    Kanske genom en liten annons i lokaltidningen?
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Comment

Hej och tack för svar! Jag har varit utan när ett tag därav min sena respons!

Den enda jag i dagsläget skall överhala är min Sabina, som har stort sentimentalt värde för mig.

De andra är "bara" loppisfynd och jag är egentligen mest intresserad av information om dem då de fungerar fint, just nu.

Urmakarskolan är ett bra tips som jag skall komma ihåg! Har dessutom inte långt att köra dit!

Tackar!

Jim

Comment

Mira och Sabina

Jag är intresserad av dina två flickor.
        Min dotter heter Mira, och jag tycker att den du visade bild på vore en perfekt gåva till henne. Är den till salu?
        Avseende Sabina undrar jag om du har någon mer info om tillverkaren, den ser fin ut, men verkar vara i en lägre prisklass än utseende ger sken av.
        Tittar på en liknande version av en Sabina kronograf, men undrar vad man får för pengarna.

Mattias

Comment

Working...
        X