Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Finns här nån som kan säga nåt om detta fickur?
Collapse
X
-
Lägger till stämplarna i boetten: Tillverkarstämpel AN, ortsmärke: Sthlm, Årsstämpel: E5 (alltså runt 1859 om jag fattat de rätt) Samt storleken är ungefär 68mm. Hoppas de finns nån som kan säga något!Ursprungligen postat av erik8585 Visa inläggHej!
Har grävt fram detta fickur bland farfars gömmor och undrar om det kanske sitter någon här med lite info om det!?
Det är signerat P. WIBERG samt ort : Stoekholm. Fullt fungerande mekanism och det slående är att det är ett väldigt stort ur i jämförelse med andra fickur.
/Erik[ATTACH]108163[/ATTACH][ATTACH]108161[/ATTACH][ATTACH]108162[/ATTACH]
-
Hejsan!
Hittar ingen P.Wiberg från Stockholm.
Det fanns en urmakare vid namn Pehr (Peter) Wiberg f.1766, d.1815. Han var dock verksam i Norrköping. Jag kan inte hitta att han skall ha varit verksam i Stockholm.
Hittar inte heller någon boettmakare A.N från Stockholm.
Är du säker på att du har tolkat stämplarna rätt?
Jag tror att du har tolkat bokstaven "e" i Stockholm fel. Det ska vara ett c och inte ett e.
Om det mot förmodan är ett e så kan vi stilla ta oss en funderare över varför en urmakare i Stockholm inte kunde stava till huvudstadens namn.
Lite bättre bilder på verket, där man tydligt ser vad som är graverat + en bra bild på boettstämplarna skulle underlätta.
mvh
Comment
-
Comment
-
Hej igen!
Ja nu vi kom en liten bit på väg iaf.
Ortstämpeln i boetten är inte Stockholms den står väl för Örnsköldsvik.
Den person jag hittar rörande boetten är Anders Nylander (AN) i Örnsköldsvik.
Född 15 mars 1816 död 1893. Han passar alltså in även tidsmässigt på din boett. Denne AN var verksam i Örnsköldsvik som urfabrikör. Men han gjorde även silverarbeten.
Som jag skrev tidigare, jag hittar öht ingen Wiberg som ska ha varit aktiv som urmakare i Stockholm. Finns en urmakarsläkt vid namn Wiberg,men dom var alla verksamma i Enköping.
Om jag ska spekulera/gissa lite runt verket så tror jag att det är ett importverk tillverkat på Europeiska kontinenten.
jag tycker det finns lite som talar för detta.
1. Att urmakaren inte finns att finna i angiven stad. (Svenska urmakare är trots allt relativt väldokumenterade)
2. Storleken på verket.
3.Att urtavlan inte är signerad. Dom flesta svenska urmakare brukade signera även urtavlorna. Men iofs kan tavlan vara bytt någon gång under årens lopp.
4. Att Anders Nylander är upptagen som fabrikör. Han har garanterat köpt dels färdigtillverkade delar men även kompletta verk från kontinenten. Detta var inte alls ovanligt, även försäljare köpte billiga ur med det egna firmanamnet graverat på verkplattan. det kopierades vilt under 1800-talet.
Man får nog inte ta för osannolikt att AN kanske beställde verk med Svenska urmakarnamn och svenska stadsnamn graverat på verket.
finns flertalet Svenska urmakare som blev vildsint kopierade av diverse urfabriker i Europa. Wallerius och Kock för att nämna några.
Ta infon gällande verket för vad den är. Det är spekulationer från min sida.
Ska du sälja eller behålla klockan?
mvhLast edited by dreg; 2012-01-06, 20:02.
Comment
-
Halloj!
Ja där ser man. Nu så börjar det likna något. Eftersom farfar bodde i trakterna av Örnsköldsvik så är det nog inte alls otänkbart att det är något sånt då.
Frågan är ju då bara vad man kan säga om urverket. Om det är en ren förfalskning eller något annat skoj.
Du ska ha stort tack för infon du fått fram iaf! Har hållit på o fått gråa hår över detta "mysterium" .
Jag står väl lite i valet o kvalet om jag ska sälja eller behålla det. Då jag har såpass liten kunskap om ur överlag och vad ett värde kan ligga på och så vidare. Är du intresserad?
Mvh/Erik
Comment
-
Följ tingelings råd och låt värdera klockan.
Jag rekomenderar dig att lyssna med Kaplans i Stockholm och Besour i Gbg.
Osäker om Beso värderar klockan åt dig genom mejlbilder. Men frågan är fri.
Jag skulle lägga ett värde mellan 1000-1500:- om klockan är i fungerande skick.
Detta utifrån vad jag har kommit fram till utan att ha klockan i hand s.a.s.
Men jag kan ha fel.
Låt som sagt även någon annan titta och värdera klockan åt dig.
Verket är av kontinental typ och, som jag tror, falsksignerat.
Dessutom är klockan sen (om man utgår från dateringen av boetten) för att vara av denna modell.
Iofs kan klockan vara ett ihopplock, alltså att verket har hamnat i boetten långt senare.
Vet du ifall din farfar höll på med klockor, samlade el dyl?
Jag tror att Tradera är bästa försäljningsstället för din klocka.
Där kan du nog få mellan 1800 och 2500:- för klockan.
mvhLast edited by dreg; 2012-01-07, 12:17.
Comment
-
Ursprungligen postat av Tingeling13 Visa inläggKan inte så värst mycket om fickur. Men tycker att den är väldigt vacker och jag skulle absolut fråga på något stort auktionshus om värderingen. De flesta auktionshus kan man skicka bilder till och få den väderad via e-post. Det finns otroligt många där ute som samlar på fickur.
Hej!
Tack för tipset. Jag har skickat in en förfrågan till ett av de större auktionshusen nu så vi får se vad dom kan ha att säga.
Comment
-
Halloj igen!Ursprungligen postat av dreg Visa inläggFölj tingelings råd och låt värdera klockan.
Jag rekomenderar dig att lyssna med Kaplans i Stockholm och Besour i Gbg.
Osäker om Beso värderar klockan åt dig genom mejlbilder. Men frågan är fri.
Jag skulle lägga ett värde mellan 1000-1500:- om klockan är i fungerande skick.
Detta utifrån vad jag har kommit fram till utan att ha klockan i hand s.a.s.
Men jag kan ha fel.
Låt som sagt även någon annan titta och värdera klockan åt dig.
Verket är av kontinental typ och, som jag tror, falsksignerat.
Dessutom är klockan sen (om man utgår från dateringen av boetten) för att vara av denna modell.
Iofs kan klockan vara ett ihopplock, alltså att verket har hamnat i boetten långt senare.
Vet du ifall din farfar höll på med klockor, samlade el dyl?
Jag tror att Tradera är bästa försäljningsstället för din klocka.
Där kan du nog få mellan 1800 och 2500:- för klockan.
mvh
Jo jag har skickat iväg en förfrågan till ett av de större auktionshusen så vi får se vad dom kan tänkas ha att säga om saken.
Har även tänkt att höra mig för hos Beso tidigare. Men det har ju vart lite helger och sånt så de ha inte gått o få tag experten.
Nja nån storsamlare tror jag inte att farfarsgubben va, men de fanns ju några ur liggandes. Bland annat ett annat spindelur signerat J.Lindqvist Stockholm. Tycks mej ha läst nånstans att han va hovurmakare eller nåt sånt. Tyvärr får de uret klassas som ett renoveringsobjekt då det bara är urverket, alltså utan boett. Men verket går iaf.
Jo Tradera är ju alltid ett alternativ. Men vi får se vad en värdering kan säga så man får nåt slags riktmärke iaf!
Mvh
Comment
-
Ja, Johan Lindqvist vart hovurmakare.Han gick i lära hos Julien Le Roy i Paris, och åtminstone i Sverige ansågs han arbeten vara likvärdiga med Le Roy´s. Alltså av väldigt hög kvalité.Ursprungligen postat av erik8585 Visa inläggHalloj igen!
Jo jag har skickat iväg en förfrågan till ett av de större auktionshusen så vi får se vad dom kan tänkas ha att säga om saken.
Har även tänkt att höra mig för hos Beso tidigare. Men det har ju vart lite helger och sånt så de ha inte gått o få tag experten.
Nja nån storsamlare tror jag inte att farfarsgubben va, men de fanns ju några ur liggandes. Bland annat ett annat spindelur signerat J.Lindqvist Stockholm. Tycks mej ha läst nånstans att han va hovurmakare eller nåt sånt. Tyvärr får de uret klassas som ett renoveringsobjekt då det bara är urverket, alltså utan boett. Men verket går iaf.
Jo Tradera är ju alltid ett alternativ. Men vi får se vad en värdering kan säga så man får nåt slags riktmärke iaf!
Mvh
Fick resolution på urfabrik i Stlhm 1754 och öpnnade den 1755 i Klara.
Året därpå flyttad fabriken till Norre bro. Detta år (1756) hade JL 4 gesäller och en gosse hos sig.
1760 verkar produktionen ha peakat, då hade han 18 anställda och tillverkade 36 fickur, 23 st med guldboett och 13 st med silverboett. I början av 1760-talet låg verknumren på 170 tal. 1778 året innan JL´s död låg verknumren på 660 tal.
Han avled 1779.
Där får du lite vägledning för att på ett ungefär kunna datera ditt JL-verk.
mvh
Comment
-
Okej! Där ser man. Låter ju väldigt intressant! Bra synd de inte fanns någon boett till uret bara.Ursprungligen postat av dreg Visa inläggJa, Johan Lindqvist vart hovurmakare.Han gick i lära hos Julien Le Roy i Paris, och åtminstone i Sverige ansågs han arbeten vara likvärdiga med Le Roy´s. Alltså av väldigt hög kvalité.
Fick resolution på urfabrik i Stlhm 1754 och öpnnade den 1755 i Klara.
Året därpå flyttad fabriken till Norre bro. Detta år (1756) hade JL 4 gesäller och en gosse hos sig.
1760 verkar produktionen ha peakat, då hade han 18 anställda och tillverkade 36 fickur, 23 st med guldboett och 13 st med silverboett. I början av 1760-talet låg verknumren på 170 tal. 1778 året innan JL´s död låg verknumren på 660 tal.
Han avled 1779.
Där får du lite vägledning för att på ett ungefär kunna datera ditt JL-verk.
mvh
Stort tack för informationen!
Mvh
Comment
-
Om jag har förstått dig rätt så är verket komplett med urtavla och visare samt att verket fungerar. Det som saknas är en boett.Ursprungligen postat av erik8585 Visa inläggOkej! Där ser man. Låter ju väldigt intressant! Bra synd de inte fanns någon boett till uret bara.
Stort tack för informationen!
Mvh
Mitt tips är att du håller ögonen öppna, snoka lite bland reservdelar under rubriken klockor på Tradera. Förr eller senare dyker det upp en boett som passar till ditt verk.
Eller också ringer du runt till urmakare som pysslar med gamla fickur. Har du tur kanske dom har någon boett på hyllorna som passar till just ditt verk.
Det är inget skamligt med att inte ha en original boett så länge man är ärlig med detta faktum. Det är många fickur som har blivit boettbytta under årens lopp.
Vilket nummer har ditt JL-verk Erik?
mvh
Comment
-
Precis! Det är boetten som saknas. Men jag ska ta tillvara på ditt tips o hålla lite koll på om de dyker upp nåt.Ursprungligen postat av dreg Visa inläggOm jag har förstått dig rätt så är verket komplett med urtavla och visare samt att verket fungerar. Det som saknas är en boett.
Mitt tips är att du håller ögonen öppna, snoka lite bland reservdelar under rubriken klockor på Tradera. Förr eller senare dyker det upp en boett som passar till ditt verk.
Eller också ringer du runt till urmakare som pysslar med gamla fickur. Har du tur kanske dom har någon boett på hyllorna som passar till just ditt verk.
Det är inget skamligt med att inte ha en original boett så länge man är ärlig med detta faktum. Det är många fickur som har blivit boettbytta under årens lopp.
Vilket nummer har ditt JL-verk Erik?
mvh
Att många ur har blivit boettbytta har jag inte alls svårt att tro, då även boetter har en begränsad livslängd vid ovarlig hantering och dylikt. Hehe, okej. Så de är inte som med andra gamla föremål då att så fort det blir något gjort på de så e föremålet i princip förstört?
J.L uret har nr 74
Comment

Comment