Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elgin natl. watch co

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Elgin natl. watch co

hej
    jag har en elgin natl. watch co.
    och jag tror att fjädern till oron är dålig den går när man håller den still. är det dyrt att byta den och är det värt det. när kan den vara gjord.
    på innre locket står det

WARRANTED
    B.&.B.
    ROYAL
    20YEARS
    638794

På baksidan är en bild på en typ sköld
    är det gulduble ?.
    finns det något värde på den om man byter fjäder som jag tror är kass.
    Bifogade filer

simpan, i ditt inlägg har du bara skrivit vad som är stämplat i fickursboetten, vilket är endast den informationen som jag för tillfället kan svara dig på.

Boetten/fodralet är tillverkat av Bates & Bacon i gulddoublé

Företaget startade 1867 av Mr. Bates i Attleboro, Massachusetts och började att tillverka de första klockfodralen/boetterna 1882. Bates & Bacon fodral/boett är lätt att identifiera med "B&B"-märkningen. Företaget tillämpade märkning i en extremt förenklad form, de flesta förekom som standardtext i en staplad layout. Bates & Bacon fodral/boetter var ett av de mest populära guldfyllda fodral som såldes runt sekelskiftet. De är mycket vanligt att hitta tillsammans med urverk som producerades under denna era. "Royal 20 år" är det vanligaste fodralet/boetten som tillverkades av fabriken.

https://pocketwatchdatabase.com/guid...ates-and-bacon

Företaget såldes 1901 till Philadelphia Watch Case Company som fortsatte att upprätthålla produktionen och försäljningen av varumärket "B&B".

Om du vill ha något svar om företaget ELGIN som tillverkat själva urverket i ditt fickur, då skulle en bild på den vara bra eller att du skriver vad det står för serienummer m.m. på just den, för mer information.

Comment

Om urtavlan är hel och porslinet i den inte har spruckit och att balansbommen är hel, då kan det vara värt att byta fjädern och be om en allmän översyn, tycker jag i alla fall. Du kan börja med att köpa och själv sätta dit en bygel, eftersom den felas, vilket man kan se på bilden.

Ett fickur som är tillverkat för ca. 150 år sedan har alltid ett visst värde oavsett vilken metall som fodralet är tillverkat av. Vissa samlare är endast intresserade av mekanismen och andra samlar på olika märken. Tyvärr har även sökarna efter ädelmetall hittat ett sätt att finna det bland klockor och slaktar antika och gamla urverk från sina fodral som oftast är handgjorda av guld- och silversmeder.

Kostnaden kan variera betydligt och är man "nördig" och endast accepterar originaldelar, då kan det bli mer kostsamt och svårare att hitta reservdelar. Om man inte har extremt höga krav och blygsammare ekonomi, men vill ändå ha en fungerande klocka, då finns det flertalet duktiga urmakare runt om i Sverige och övriga världen.
      Ett annat alternativ är att kontakta och fråga urmakarskolorna ifall deras elever behöver objekt att träna på, som givetvis renoveras under en lärares översikt:

IHU Urmakarskolan: https://www.urmakarskolan.se/
      HA Hantverksakademin: https://www.hantverksakademin.se/han...yrken/urmakare

Recycling av antika och gamla konstföremål som oftast är tillverkade av professionella hantverkare är något som jag anser att vi borde vårda och känna vördnad för.

Comment

Working...
      X