Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karl Johanspegel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Karl Johanspegel

Har varit sugen på en äldre spegel länge, så när jag hittade den här på loppis passade jag på - även om jag lär få sätta in nytt glas i den.
    Tänkte höra om någon törs säga något om åldern? Vet att bilderna blev usla, när jag får bättre med tid skall jag försöka ordna med bättre - men alla fall.
    Konstruktionstekniskt och i övrigt verkar det mesta tyda på att den är åtminstone 1800-tal; en det finns några skruvar på baksidan som möjligen kan ha funnit där från början, och en del andra saker - utseendet på mässingsringarna som får mig att tänka att den ändå inte är alltför tidigt på 1800-talet - kanske efter 1850?
    Tror väl ändå att den inte kan vara för långt tillbaka på 1800-talet med den stilen?
    Jag skall som sagt återkomma med bättre bilder
    Bifogade filer

Biderna var inte de bästa. Faner, mahogny. Ser ut att vara från tiden 1840-1850. Saknas glaset helt eller inte. Om det finns kvar tycker jag du skall behålla det. Man blir inte vackrare av att glaset är nytt. En fråga som alltid kommer upp om dessa speglar. Har det varit ett bord till spegeln. Typ konsolbord. Har en snarlik hängande på väggen med ett orginalglas i upplösning. Hallstämplad Stockholm.

Comment

Glaset var tyvärr helt borta, annars hade det fått vara kvar. Lite synd men nu blev den ju riktigt billig i alla fall. Hade ju annars varit kul med en hallstämpel också - de har en svårläst märkning med krita på baksidan, men det verkar bara vara några siffror.

Har en rakspegel i björk där jag bytte ett ganska upplöst glas för att kunna använda den - men då har jag sparat gamla glaset :-)

Här syns en av skruvarna jag talar om, de finns visserligen bara på ena sidan, men jag har ingen förklaring till varför de skulle ha tillkommit senare. Den kan kanske vara 1840-tal; men jag tänker att den också kan vara gjord på 1850-talet - eller kanske 1860? Vet ju inte exakt när de blev helt passé.
      Bifogade filer

Comment

Vi kan nog enas om att spegeln är från mitten av 1800-talet. Tittade på min och den har också skruvar som sammanhåller. Srämpeln har årtalet 1843 och jag kan inte se annat än att skruvarna på min är orginal. Skall försöka fota hallstämpeln men den syns tydligt bara i en viss vinkel. Släpljus.

Comment

Working...
        X