Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mini soffgrupp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Mini soffgrupp

Hej alla möbelkännare.

Har ärvt en Soffgrupp av min farfar som arbetat som tapetserare hela sit liv och denna lilla grupp var något som låg honnom varmt om hjärtat. Enligt min farfar är detta det enda exemplaret som skall finnas och att det bara ska vara en Soffa och en fotölj.
    Dessa skall enligt honnom också vara singerade innuti men har inte tittat då de är beklädda med tyg inunder.

Min fråga till den som vet är: ska det finnas ytterligare en fotölj till denna grupp, vem som gjort dem, ålder samt om det kan vara något av värde i dessa?

Höjden på dem är 73 cm från golv till ryggslut.

Mvh Robert
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Robbsson2000 Visa inlägg
    det bara ska vara en Soffa och en fotölj.
    Min fråga till den som vet är: ska det finnas ytterligare en fotölj till denna grupp,
    Varför tror du det? Hade inte din farfar rätt?

Comment

Alla kan ju ha fel och det skulle vara otroligt kul om man kunde få tag på mer info om dessa.
      Då min farfar inte längre är vid liv så har man ju gått miste om mycket fakta kring dem.

Comment

Vilken fin liten grupp du har! Typisk från tapetserartidens glansdagar 1880 90
        Stilen är "emma" Sittsstommen i trä rygg o armstöd är en järnstomme som är stoppad o klädd. Kan vara fransk eller österikisk ser inte svensk ut. Ett stilenligt litet bord till
        skulle tillföra gruppen ett högre värde. Pris jag vet inte men "emma möbler står högt i värde. Någon annan i forumet ????

Comment

Frågan är väl om vad som är unikt med dessa. Jag tror att själva tapetserararbetet käns väldigt speciellt och verkar vara uppbyggd på en soffgrupp av standardmodell. Troligen är det väl det han menade.

Comment

Att tapetsera en möbel är ett hantverk, så varje möbel är ju unik. Stoppningen är vacker och ser ut att vara mer påkostad än de vanliga enklaste, men liknar ändå en hel del annat. (även om bevarade klädslar idag blir alltmer ovanliga för varje år som går)
            Kan ju vara någon speciell som gjort dem - kanske någon som Robbssons farfar såg upp till.
            Jag försöker dock tänka lite på hur de här möblerna betraktades när de en gång skapades. Stoppade möbler av det här slaget var rejält dyra, och krävde ju egentligen att man hade en salong som inte behövde användas som sovplats på nätterna.
            När hos arbetare, bönder och andra börjar skaffa salonger är det ju först en drickamålad nyrännesanssoffa och senare en inventionssoffa i jugend man ställer där.
            Det är bl. a. orsaken till att när de svenska hemmen börjar få pengar på 40-50-talen är det oftast hos den då lite äldre generationer stilkopior på den här typen av möbler man skaffar sig.
            Nu är det mycket jag inte vet om Robssons farfar - när var han född, när införskaffades soffan, hur stor tapetserarverkstad hade han osv. men de borde ha kostat en del att köpa för honom - kanske kom han över dem till ett bra pris genom någon kund. Eftersom det dessutom handlar om tjusiga exempel just hans eget hantverk förstår jag om han var stolt över dem.

Comment

Jag kan nog inte hålla med Peter S om att soffgruppen är någon standardprodukt.
              Att göra dessa ryggpipor och vulstrar i tagelstoppning är inget man gör i en handvändning.
              De utstående ryggkuddarna är till för att dåtidens krinnolinklädda kvinnor skulle få något
              lite ryggstöd mycket järnskrot i klänningarna var det, därför de små armstöden likaså.
              Möbelgruppen är från tiden men dock ej tyget som är av ett senare dato

Comment

Jag menade naturligtvis att stommen kan vara en standardmodell. Själv tycker jag att både tyg och grundmodell på soffan ser ut att vara från ca 40-talet. Tidigare visade man gärna mer av trästommen i rygg och armstöd. Dynans rundning och ryggens lutning tycker jag också pekar på en bra bit in på 1900-talet.
                Kanske har ägaren någon information om farfars verksamhet?

Comment

Working...
                X