Hej! är det någon som kan hjälpa mig ang. denna sekretär,har fått den av gammal släkting. Men har ingen koll på var den kommer ifrån, när den är gjord ,vad den är värd idag? Har någon tips på om man kanske någonstans på sekretären kan se nån inristning har kollat men det kanske finns på något speciellt ställe på sekretären. mvh Helle
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gammal sekretär
Collapse
X
-
Den kan vara märkt på baksidan eller på baksidan av någon låda, men är det troligen inte. I dagsläget ser det ut som en sekretär från omkring 1800, men den är helt klart åtgärdad. Kan ju vara en nyare sekretär som fått gustavianska beslag. Fast formen skulle duga - gångjärnen visar ju att den förmodligen har viss ålder, men det har hänt en hel del med den. Tror inte nuvarande ytbehandling är den ursprungliga.
Beslagen kan vara det, men då måste man se den närmare. Skulle vara kul att se om låsen är de ursprungliga.
-
Går inte att se om den är lackad, fanerad eller målad på de här bilderna.
Såg nu att låsen är infällda i luckan och då är de nya - ser ju nästan ut som man bytt klaffen, eller så är låset synligt på insidan men övermålat. Nycklarna är ju också nya.
Comment
-
Ser genuin ut vid första blicken. Men har hänt en del genom åren. Från början en antagligen enkel snedklaff klaffbyrå eller sekretär eller vad man nu skall kalla den. Min skärm som sagt tidigare dålig men jag tycker det ser ut som betsad furu i nuläget. Hela möbeln uppgraderad med gustavianska beslag och mahognyliknande yta. Klaffens yta med sina kilar är som det skall vara på en dylik möbel från åren runt 1800. Gängjärnen som är synliga är också helt riktigit. Klaffens lås antagligen utbytt mot ett instickslås. Bör synas märken efter det gamla låset. Reservation angående träslaget. Kan vara faner. Bättre bilder som FBQ skriver behövs. Inredningen ser ut att vara fanerad. Gärna bild på denna.
Comment
Comment