Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det helgerån att måla? Värde äldre skrivbord?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Är det helgerån att måla? Värde äldre skrivbord?

Vi har ett äldre skrivbord i fult skick och vi har tänkt måla upp det. Nu har vi dock hejdat oss och börjat fundera på om det finns något värde i skrivbordet. Egentligen tror vi inte det – efterfrågan på skrivbord är nog inte så stor. Tyvärr är det demonterat och står illa till pga renovering.

Skrivbordet består av tre delar, som vanligt med äldre skrivbord. Hurtsarna är troligen gjorda i furu, med omramning av mahognybetsad ek. Skivan har tre lådor. ”Baksidan” av både hurtsar och skiva har falska lådor, dvs att det ser ut att finnas lådor där, inklusive beslag.

Skivan ser ut som mahogny och undersidan av skivan ser ut som ett träslag mörkare och rödare än furu och ek. Skivans yta har haft en lackskada, som nu är bortslipad. Där det är slipat ser det mest ut som betsad ek.

Lådbeslagen har jugendstil.

Jag lägger upp lite bilder, bland annat av detaljer som sinkning.

Personligen är jag för att behålla möbler och annat i skick som är så nära original som möjligt. Jag skulle alltså inte ha målat skrivbordet, men jag har sett att många skrivbord, som sålts på auktioner, är målade i vitt eller ännu hellre svart och betingar högre priser än originalmålade. Detta var åtminstone fallet för ett tag sedan. Mindre skrivbord är mera lättsålda. Värdet på detta skrivbord är kanske inte så väldigt högt, vilket gör att det inte skulle vara en katastrof att måla det, om man skulle vilja det. Fina Jugendbeslag! Skrivbordet ser dessutom ut att vara av hög kvalitet.

Comment

Tack!

Comment

Working...
      X