Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt skrin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammalt skrin

Jag fick äntligen tid att gå och leta lite gammalt igår, och jag lyckades hitta det här skrinet som jag är riktigt nöjd med, ruinromantiker som jag är. Det mesta av intarsian är ju borta, men det syns ju hur den har sett ut och hur snygg den har varit.
    Tycker att det är roligt att man fortfarande kan hitta så pass mycket tidiga skrin och kistor till bra priser, det här kostade 500:-
    Jag undrade lite över åldern på pappret, jag trodde först att det var ganska nytt, men nu undrar jag om det ändå inte har en ganska hög ålder, även om det nu inte är lika gammalt som skrinet.
    Vapnet i botten på skrinet och på lacksigillen i locket är den Grevliga ätten Lagerbergs.
    Bifogade filer

Det skall till Västgötar för att ha ett sådant trevligt skrin. Hoppas eller rättare sagt vet att du låter det fortsätta åldras utan åtgärder. Många tycker säkert att det är skräp när skicket är så här ruinerat. Men det tycker inte jag. Har du någon uppfattning om ungefärlig ålder.

Comment

Antar att du håller på att följa ätten Lagerberg bakåt i tiden. Går att på detta sätt få en bakre tid som skrinet tidigast är ifrån.

Comment

Jag skulle nog gissa 1720-1750. Det är ju senbarocken som sån´t här är som mest populärt - sedan tillverkas ju en del senare men det här har ju varit en ganska påkostat skrin, och har inget av senare tiders stildrag, så det är nog från tiden.

Comment

Ätten Lagerberg har jag faktiskt inmatad med mina uppgifter i Disgen. Den adlas 1687, den grevliga grenen får sin värdighet 1731. Problemet blir väl om skrinet kommit in i släkten via spinnsidan någon gång.
          Törs du gissa något om åldern på inredningen Ulferic?

Comment

Sven Lagerberg f. 1672 i Habo socken och död 1746 i Stockholm var den som upphöjdes till Grevlig värdighet 1731.
            Han hade bare en son som överlevde honom Adam Otto f. 1726, landshövding i Skaraborgs län 1761-1798.
            Han hade flera söner, men bara en som fick egna äkta barn, Sven Otto Adam, f 1759 i Leksbergs socken - han bodde på Moholm i Mo socken, så han är också Västgöte.
            Han hade i sin tur två söner som förde släkten vidare: Otto Henrik Adam f. 1788 och Claes Sven f. 1792

Comment

Den Lagerbergska släkten har satt sina spår även i en kyrka som av vissa orsaker ligger mig varmt om hjärtat. I Värsås kyrka finns fyra epitafier(sköldar) från Lagerbergska släkten. . Släkten ägde några gods och gårdar i trakten. Angående skrinet är det svårt att via bild datera inredet. Var ganska vanligt att mindre skrin och askar från 1800-talets andra hälft var klätt med papper i olika kulörer. Ser ut som lumppapper. Men att det skulle vara från tiden kan nog inte uteslutas.
              Att just Värsås är en ort jag aldrig glömmer får läsarna själva lista ut.
              Last edited by Ulferic; 2007-10-14, 09:41.

Comment

Det är lumppapper. Det är ju inte ovanligt med papper i 1700-talsskrin också, fast jag har mest sett stänkmålat eller marmorerat, tryckt papper i några från sent 1700-tal.

Comment

Skrev lite slarvigt. Var just färgen på pappret som gjorde mig lite tveksam till att det suttit i från början. Som du skriver har många äldre skrin papper på insidan. Stänk och marmorerat är vanligast. Sitter ättens vapen utanpå pappret eller?

Comment

Då förstår jag , ja det var samma orsak som gjorde mig också tveksam. Fast just det här blågula liknar inget från 1800-talet jag sett heller.
                    Ätten vapen sitter utanpå pappret.

Comment

Working...
                    X