Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pottstol för pojkar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Pottstol för pojkar

Vad tror ni om denna orginella pottstol för pojkar? Har lagt ut den på tradera.
    Är helt orörd. Tyvärr är det en bit borta högst upp. Någon trodde den var äldre än 1905.
    Bifogade filer

Den var sk-tmysig. Äntligen har någon förstått att skapa plats för en karl. Saknas även en rundstång att fatta tag i när så krävs. Pinnen var väl egentligen till för att hålla gossebarnet på plats. Användes också säkerligen av det kvinnliga könet som vid sittandet tack vare utformningen slapp sitta blött om hon var en av de sist köande.

Comment

Skall vi hålla oss till sanningen är det nog så att skåran är gjord för att passa pottans handtag.

Comment

Menar du att man ska lyfta ur pottan genom hålet? Var ska man då hålla om pottan passar precis i hålet?

Comment

Perfekt Peter. Jag har medvetet givit två helt olika svar på vad skåran har för funktion. Hoppas att fler hoppar på tråden och lämnar svar på vad den är till för. Några tycker si några så gemensamt kan vi kanske komma fram till det rätta svaret. Skriver detta mest med anledning av mitt inlägg i tråden Where R U?

Comment

Jag kommer att tänka på den toalett jag hade när jag bodde i skogen. Där fanns en plastpåse i spannen och man strödde "bös" över det. Framtill på sitsen fanns ett nersänkt filter med en slang under som mynnade ut i avloppet vid tvättmaskinen. Naturvänligt och enkelt. Kanske urholkning tjänade samma syfte. Man hasade sig lite längre fram och kissade "utanför" med det andra hamnade i annat kärl.??!! Oops! det gällde visst en stol att ha inomhus? eller?
            F.ö tror jag behållaren togs ut framtill där det fanns en lucka, syns på bilden.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Jag köpte denna på en auktion utanför Rättvik i sommar. Någon lucka fram är det inte iaf. Eller fattade jag fel med det du skrev. Men kan nog vara så att det har varit för hantaget på pottan. Kom gärna med mer tips.
              Tack för alla upplysningar.

Comment

En s.k. spånskiva?

Urinseparering i all ära, men det är tveksamt om man nyttjade det när denna stol är byggd. Allt hamnade ändå bakom busken till slut (lite som hamburgarställenas sopsortering om man får tro myten). Däremot är ju urin ett mycket bra gödningsämne som är värt att ta tillvara. Blanda med 5 delar vatten och häll direkt i rabatten/trädgårdslandet.

Jag tror att pottutaget är ännu enklare: Lyft stolen i handtaget. Voilá!

Comment

Den sida där årtalet skrivet har mattats i färgen av urin troligen, ändå är siffrorna skarpa.
                  Spånskiva.
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja siffrorna är ovanligt tydliga. Har tänkt på det själv. Men en herre trodde att stolen är äldre än årtalet. och att någon har gett den i av eller något sådant. Men jag är inte så kunnig på allmoge så det var därför jag vill fråga er Experter här... *ler* Kan mest om målat glas från Eda.....

Comment

i arv mena jag. Tangenterna var inte med där... *ler*

Comment

Varför måste det ha varit en vanlig potta i? Jag tror att det fattas en del av plåt som passar ganska exakt inuti. Kanske då med en liten "kissränna" som går upp i urtaget.
                        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Finns pottstolar som ser ut som stolar. Från mycket eleganta till lite mer i allmogestuk. Ser ut som en vanlig stol som man kan sitta i och intaga en måltid. Genom att lyfta bort den ofta stoppade sitsen blir stolen en bekväm pottstoll till vilken näringsintaget kan transporteras utan att för den skull behöva avbryta intaget av föda.
                          Peppers stol ser ut att ha en kant i framkant på stolen. Kan vara så att även denna haft en tunn stoppad dyna så att det har varit både en barnstol och pottstol. Åldern kan vara äldre än det som står.
                          Kul att det blev repons på denna pottologiska fråga.

Comment

Nog kan den som Ulferic säger vara äldre än 1905, men jag undrar om det inte kan tänkas stämma ganska bra.
                            De här är ganska vanliga i Siljanstrakten om jag jämför med Uppland/Västmanland och liknande. Antingen har man spart mer "bös" eller så levde de kvar längre här. Ofta väldigt lika den här.
                            Den ser ut att vara hopspikad och inte laxad - om du visar bild på spikhuvudena kan man alla fall säga om det är hemsmidd eller nyare spik.
                            Jag tror i alla fall inte att 1905 är för nytt för den.

Comment

spik

Här kommer bilder på spikerna. Tyvärr så finns det även lite nyare spikar.
                              Men det har någon sätt i för att den skulle vara hel längre och tur är kanske det annars så hade den nog legat på tippen eller varit upp eldad nu..
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X