Ja, det är möjligt att spegeln i blandstil, är fransk. Svensk är den i allafall inte.
Allt förgyllningsarbete är mycket påkostat. Bladguldsförgyllning, med försilvrade snäckdekorer och äggstavslister, som en extra touch (åtminstone var den så från början, men kan ha åkt in på förgyllarverkstad senare och fått en billigare förgyllning i slagmetall där det behövdes). Stjärngraverade glaslister och kantslipad spegel.
Spegeln var dyr, då den köptes av de ursprungliga ägarna, någon gång på 1870-80talet.
Tidigare än så, i ålder, är den inte. Isåfall skulle allt ha varit träskuret - gripar, akantusblad, voluter osv i en skön komposition. Men den sista bilden avslöjar att över- och understycke är uppbyggda av ståltrådsförstärkt gips.
Resten av ramen borde ha dekoren i pastellage, som ligger till bra grund för detaljer i blankpolerat guld. Men det framgår inte av ljuset i bilderna.
Som alltid bör sådant här inspekteras på plats, för att ge definitivt svar på den frågan.
Om inte spegeln är för tung (hur stor är den?), så vill jag se baksidan. Lägg den försiktigt på golvet, eller ett bord, med hopvikta handdukar under varje hörn.
Se samtidigt efter om ramens baksida inte har någon slags stämpel, eller pappersetikett, som röjer tillverkarens namn och ort.
Det ganska höga dekorativa värdet får vi och andra, återkomma till, när bilden står klar för oss.
Hej och tack för svaret.
Spegeln är 130cm hög och 75cm bred.
Den är jättetung så jag vågar inte lyfta ner den själv för att fotografera baksidan.Har inget minne av att det står något där.
Ska snarast ordna lite muskel-hjälp att få ner den ,så återkommer jag med mer info.
Comment