Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undrar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Undrar?

Finns det inget intresse för lite bättre möbler här?

Har lagt in ett skåp som enligt mig är bra mycket bättre än mycket i möbel väg på den här sidan.

Dock lite dåliga bilder men ändå!

Så jag undrar om det inte finns någon som är intresserad av lite allmoge möbler här?

Visst Jowjo - det finns intresse för lite bättre allmogemöbler på den här sidan .

Jag har tittat på ditt skåp såväl nu som tidigare då det dök upp. "Inredningstrevligt" - tycker jag nu som då.

Jag är såväl road som intresserad av dessa små allmogeskåp - och försöker gärna ropa in bra exemplar på auktionsmarknaden. Men - det handlar inte om priset - det handlar om skicket, endast skicket. 20 000 papp är okej om skicket är i topp-topp-topp.

Så fort man anar (ser) "kuckel" då kroknar intresset, inte bara hos mig utan hos hela marknaden faktiskt - den del av marknaden som jagar dylika små skåp av toppkvalitet.

Jag gillar hänget på ditt skåp, ett klackjärn från någon bonn-stövel kanske - toppen - men samtidigt ser man att det har suttit ett annat hänge där tidigare. Jag gillar låset på ditt skåp - gammalt och autentiskt - men samtidigt ser man att det ha suttit ett annat lås där tidigare. Målningen på ditt skåp är ju trevlig - "inredningstrevlig" med ett årtal etc. Men samtidigt ser man att det inte är original. Jag gillar (odelat) virkesbehandlingen hos ditt skåp, ser ut som hela plankor i bakstycket och på dörren.

Jaha - och nu vill du ha ditt skåp "värderat" på den här sidan.
    Jag skulle inte höja spaden om skåpet dök upp framför mig på en auktion, men sommarstugefolket skulle nog dra upp priset till gissningsvis nånstans runt 700-1500 kr.

Comment

Instämmer med HgF, för allmogesamlare har det här skåpet ett väldigt lågt antikvärde, men det är attraktivt som inredningsobjekt i vissa miljöer. På en bonnauktion sommartid uppåt landet där det bor folk kvar på gårdarna så kan man nog fortfarande få bra betalt för sådant här, men i mina trakter är det bara samlare som köper allmoge och de är mycket kräsna med skicket. Stadsfolket rynkar mest på näsan eller tycker att det är charmigt men opassande i deras moderna lägenheter.

I korthet kan man nog sammanfatta det som att ditt skåp har varit mycket fint en gång i världen, men numera är så illa medfaret att det inte intresserar så många, trots att det är en helt okej antikvitet som har överlevt i 200 år och varit så pass omtyckt att man har kostat på det en renovering.

Comment

Working...
      X