Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tre matbord från 1800-talet, varför så dyra?
Collapse
X
-
Det är inte "1800-talet" som är poängen här - utan att man kan dra ut borden till - i ett par fall - över fyra meter. Detta har varit en attraktiv egenskap hos bord som har uppskattats på marknaden i flera år. Om bordet sedan har lite ålder och är av bra och gedigen kvalitet så kan det bli en fullträff på marknaden - i synnerhet nu när julborden hemma hos alla "Fanny och Alexander"-julfirare snart ska börja dukas.
-
Japp, här är det helt och hållet storleken som räknas! Sedan så kan jag tycka att det är en fuling av Auktionsverket att kalla det för 1800-tal när det är hopplockade delar samkomponerade igår. Det är dock en företeelse som hela auktionsbranschen är nedlusad av. Både medvetet och omedvetet.
Comment
-
Gammalt och nytt...?
Hallå Jung Kee,Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inläggJapp, här är det helt och hållet storleken som räknas! Sedan så kan jag tycka att det är en fuling av Auktionsverket att kalla det för 1800-tal när det är hopplockade delar samkomponerade igår. Det är dock en företeelse som hela auktionsbranschen är nedlusad av. Både medvetet och omedvetet.
Min erfarenhet av den här typen av matsalsbord är ringa, men tror du har helt rätt. På 1800-talet hade man ofta iläggsskivor som efter middagen stoppades in i fack under hopskjutna bordet. Skivorna var ofta inte fanerade, kanske för risken av repor och skador. Inte fasen lät man jättebordet stå framme till vardags. Nu blåser det nya vindar i nyrika hem.
So long
Kim
PS. Man dukade alltid på duk.
Comment
-
Jaha, det är så det ligger till. Inte klokt, kan jag tycka, att prisskillnaden blir så enorm bara för att borden är någon meter större än vanligt. Det här lite mindre bordet klubbades exempelvis för knappt 4 000 kr:
Och där fick köparen åtta stolar på köpet!
Comment
-
Anledningen till varför priset går upp ifall de är någon meter längre än vanligt är som Kim skriver att det är mer lämpligt för större sällskap och underförstått att det är sällsynt med stora bord i hög kvalitet. De allra flesta bord från tiden har enkla iläggsskivor av furu. Det är nästan bara kungliga bord, inte ens dem oftast, som kan ha många ilägg med faner och sarg. Det var vanligare i utlandet dock och importerade bord som dessa kan se ut så här i original, men i de här fallen rör det sig nästan alldeles säkert om nutida kompositioner. Matgruppen du länkar till i ditt senaste inlägg går tyvärr inte att jämföra med, då stolarna är 1800-tal men bordet är från 1900-talets mitt och i sämre kvalitet och i dåligt skick, ytterligare en fuling att utelämna åldern på bordet! Trenden ses inte bara på Auktionsverket dock, Bukowskis Market i Norrköping har under flera år varje vecka prånglat ut stora matbord på löpande band. Gamla månbord som fått nya skänklar och iläggsskivor eller blivit ihopparade med ett gammalt slagbord som sågats till och målats i en enhetlig färg.
Varför sker det? Varför får det fortsätta?
Jo, helt enkelt för att det är vad köparna efterfrågar! Gamla möbler som ser ut som nya... de flesta har ingen som helst möbelhistorisk kunskap och förväntar sig att det de köper ska se ut som det gör i inredningsmagasin, vilket brukar bestå av samma produkter som senare kommer ut på auktion. Tyvärr gäller det inte bara nyrika, det gäller även den yngre generationen i "fina" familjer. Det finns några lysande undantag, men de allra flesta oavsett bakgrund bryr sig mycket lite om historia och mer om att det ska se bra ut. Jag har handlat med möbler rätt länge och blir lika förvånad varje gång att det både går snabbare att sälja och att jag får mer betalt för stilkopior än för autentiska möbler från tiden.
Comment
-
Då är det väl inte ens en matgrupp i ordets egentliga bemärkelse? För i en matgrupp hör väl möblerna ihop från början? Och de inte bara utelämnar att bordet är senare, de påstår att både bord och stolar är 1800-tal. På något annat sätt kan i alla fall inte jag läsa beskrivningen.Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inläggMatgruppen du länkar till i ditt senaste inlägg går tyvärr inte att jämföra med, då stolarna är 1800-tal men bordet är från 1900-talets mitt och i sämre kvalitet och i dåligt skick, ytterligare en fuling att utelämna åldern på bordet!
Vad är det som avslöjar att bordet är tillverkat på 1900-talet?
Framgår ingrepp av det slaget av auktionsfirmornas beskrivningar av föremålen, eller skriver man bara "renoveringar" eller något annat intetsägande?Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inläggTrenden ses inte bara på Auktionsverket dock, Bukowskis Market i Norrköping har under flera år varje vecka prånglat ut stora matbord på löpande band. Gamla månbord som fått nya skänklar och iläggsskivor eller blivit ihopparade med ett gammalt slagbord som sågats till och målats i en enhetlig färg.
Comment
-
Det ironiska är att det faktiskt är en matgrupp i ordets ursprungliga bemärkelse, dvs stolar och bord samlade. Att ha bord och stolar gjorda i en enhetlig stil är en ganska sen företeelse, som uppkom tillsammans med industrialismens växande medelklass i slutet på 1800-talet, samtidigt som de stora bordsserviserna. Det fanns bord och stolar som tillverkats samtidigt tidigare, men ofta var de i olika stilar (vanligast var stolar i den rådande modestilen tillsammans med enkla slagbord), men om de då var enhetliga så kallade man det oftast för ett garnityr.Ursprungligen postat av Prestav Visa inläggDå är det väl inte ens en matgrupp i ordets egentliga bemärkelse? För i en matgrupp hör väl möblerna ihop från början? Och de inte bara utelämnar att bordet är senare, de påstår att både bord och stolar är 1800-tal. På något annat sätt kan i alla fall inte jag läsa beskrivningen.
Vad är det som avslöjar att bordet är tillverkat på 1900-talet?
Framgår ingrepp av det slaget av auktionsfirmornas beskrivningar av föremålen, eller skriver man bara "renoveringar" eller något annat intetsägande?
Angående bordet så ser man det på modellen, tillverkningstekniken, träet, lacken - kort sagt inget pekar på 1800-talet och allt på 1900-talet. Helt tvärsäker kan man inte vara utan att ha sett det i verkligheten, men nästan.
Och ingreppen brukar skrivas ut, men inte så tydligt, så det gäller att läsa objektbeskrivningar med en omtolkare för försköningar.
Comment
-
Om du har tid och lust får du gärna utveckla på vilket vis dessa parametrar avviker från hur ett föremål från 1800-talet brukar se ut. Din tidigare utläggning om empireljusstakar var väldigt intressant och lärorik.Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inläggAngående bordet så ser man det på modellen, tillverkningstekniken, träet, lacken - kort sagt inget pekar på 1800-talet och allt på 1900-talet. Helt tvärsäker kan man inte vara utan att ha sett det i verkligheten, men nästan.
Comment
-
Jag har tyvärr ganska lite tid över och detta är ämne för en hel bok som ändå aldrig kommer att bli bra. Du verkar väldigt intresserad Prestav och det är ju jättekul, så jag ska ge dig det bästa råd jag kan, och det är att läsa någon bok som tar upp övergripande stilhistoria, nästan vilken som helst duger, och sedan ge dig ut och titta på så mycket saker som möjligt i verkligheten. Hantering av föremålen och bildbanken i huvudet av sådant jag sett tidigare är det som gör det enkelt för mig att göra en snabb bedömning. Det är enda riktiga sättet att lära sig! Just nu ser man en boom med unga människor på auktionsverken som förvisso är utbildade föremålsantikvarier och konsthistoriker men som inte kan ett jota om fysiska prylar...
Snabba points på bordet som är nyttiga att känna till överlag:
Modellen, ful i proportionerna och dekoren, titta på hur bra bord på kvalitetsauktioner ser ut, då får du snabbt koll på hur det ska se ut. Allt som är sämre är i regel senare tillverkat.
Tekniken, maskinfräst kant, överhuvudtaget är allt platt och livlöst, inget handarbete.
Träet, benen är troligen i betsad bok, i alla fall inte mahogny som det ska vara.
Lacken, ful cellulosalack som fått fukt (det vita på bilden), gamla möbler är inte lackade, de är polerade eller bonade om de inte är målade.
Överlag så är det där bordet ren materialförstöring. Tillverkad till högre kostnad än den sämsta massproduktionen, men inte tillräckligt mycket mer för att nå god kvalitet, och såld jättedyrt en gång i världen. Sämsta sortens möbel i mitt tycke, eftersom den ursprungliga köparen får väldigt lite värde för sina pengar jämfört med om man hade köpt en mycket billigare variant eller en något dyrare. Sådana här skräpmöbler tillverkas och säljs tyvärr fortfarande. Något som reflekteras i priset också, de har fått en femhundring per stol, vilket är normalt för den modellen, och inget för bordet.Last edited by Jung_Kee; 2015-11-22, 23:37.
Comment
-
Har faktiskt inget bra tips på rak hand, det finns ingen bok som täcker allt så vad du än läser så kommer det bara att vara en startpunkt, sedan får du läsa in dig på sådant som intresserar dig. Det viktiga är att den tar upp stilhistorian med lite exempel. Jane Fredlund har på ICA-förlaget givit ut en mängd enkla böcker i ämnet och de brukar gå att hitta på det flesta loppisar och bibliotek, annars så är det en sådan där stapel-artikel som brukar gå i antiktidningar en gång om året "Lär dig se skillnad på stilarna" e.dy.
En snabbgenomgång:
10.000 - 1000 f.Kr:
Forntiden - Enkla geometriska former och mönster, enkel växt och djur-ornamentik.
1000 f. Kr - 500 e. Kr:
Antiken - Avancerade geometriska former och mönster, avancerad växt och djur-ornamentik.
500 - 1300 e. Kr:
Romansk medeltid - Rester av romersk stil som förenklats, starkt stiliserad och tvådimensionell dekor. Rundbågar och kulsvarvningar. Omålat och målat trä.
13/1400-tal:
Gotisk medeltid - Mycket starkt stiliserad växtdekor, trifolier, spetsiga bågar, tre, fyr och sexpass. Helhetsintryck kantigt och spetsigt. Sten, ek och målat trä.
14/1500-tal:
Renässans - Antika ideal och dekorer som återskapas och förstärks, mycket rik, omsorgsfullt gjord dekor. Inläggningar och svarvade pelare. Ek och sten.
16/1700-tal:
Barock - Praktfullt och svulstigt, mycket lever kvar från renässansen men blir hårdare komponerat och kraftigare. Gyllenläder och rikt skulpterad akantus. Mycket lister. Ek, valnöt, bonat.
1700-tal:
Rokoko - Mjukare, runda former, bekväma stolar, lekfullare och oregelbunden dekor. Roccailler och frodig akantus. Fanerat och målat.
Gustaviansk tid - Återblickande på antiken igen men renare och svalare färger och former än under renässansen. Främst romersk inspiration från utgrävningarna i Herculaneum. Gråmålat, rik faner, guld och marmor, fleuroner och kannelyrer, raka former.
1800-tal:
Empire - Napoleons stil, också inspirerad av antiken, men främst då från Egypten och i en pråligare och pampig version, sfinxer, karyatider, sabelformade ben. Mahogny, brons, porslin och guld.
Nystilarna - Alla föregående stilar blandade och förstärkta. Främst i mahogny, valnöt och järn.
1900-tal:
Jugend - Starkt stiliserad växdekor i organiska former, mer eller mindre geometriskt ordnat. Enkla "nya" material, tenn, aluminium, lind, koppar mm.
Nyklassicism - Som den gustavianska stilen, men ännu mera avskalad och fokuserad på lyxmaterial.
Art Deco - Starkt geometrisk form och ingen eller starkt grafisk dekor. Mycket björk, ädelträ, svart och brons.
Funktionalism - Funktionella former och material med liten eller ingen dekor. Laminat och stålrör.
Modernism - Det vi brukar kalla för retro design idag, lekfulla former som bygger på den fria banan. Teak.
Postmodernism - Konstnärliga möbler och prylar som har otydligt syfte. Kan se hur konstigt ut som helst.
2000-tal:
Post postmodernism - Funktionella möbler med starkt individuellt uttryck. Oftast baserade på avancerade konstruktioner i nya material och tekniker.
Alla tidsangivelser är höftningar, historien består inte av lösklippta bitar utan är en blandad röra. Under alla tider förekommer mer eller mindre rester av alla föregående stilar.
Sedan är det viktigaste som sagt att du kommer ut och tittar på saker i verkligheten, den här kunskapen går inte att läsa sig till. Du kan snabba på kunskapsinhämtningen genom att läsa om sammanhang, tekniker, material, formgivare osv, men till sist så är det bara erfarenhet, att fråga andra, gräva i arkiv och magkänsla som gäller för det finns inget färdigt facit till det mesta man ser.Last edited by Jung_Kee; 2015-11-24, 01:40.
Comment
-
Tack Designpiraten! Det är alltid roligt när någon är intresserad! Dessvärre är jag inte pensionär och kan ösa ut samlad kunskap obegränsat, men då jag hinner och en fråga intresserar mig så försöker jag svara så gott jag kan. Och sedan kan man ju inte allt heller, ibland blir det rena gissningar och spekulationer, men det är kul det med för i slutändan kanske man lär sig något!
Prestav: Designpiratens boktips funkar bra! Den överst till höger av Fredlund är en långkörare som finns i flera upplagor och är bra att starta med!
Comment
Comment