Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trädgårdsstolar med lite ålder behöver renovering....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Trädgårdsstolar med lite ålder behöver renovering....

Hallå soldyrkare,
    Äldre trädgårdsmöbler ser jag som smycken i naturen och kunde inte motstå frestelsen att köpa på loppis.
    Ett par, sannolikt hemmabyggen, med drag av Karl Johan, men sannolikt från början av 1900-talet. Fällbara en gång i tiden. Hyfsat skick i materialet, men ack så klumpigt reparerade. Vad göra?

Försänka skruvskallarna och fylla igen med Pastic Padding/konstgjort trä. Linolja och terpentin på alla slutstycken.
    Måla, några strykningar med tunn vattenbaserad fönsterfärg. Slipa lätt och grunda. Det är vad jag tänkt.

Synpunkter önskas... so long...
    Bifogade filer

Plastic Padding känns fel.Jag skulle nog använda vitlim blandat med sågspån och linoljefärg istället för vattenbaserat men jag är ju lite gammaldags....
    Nej, det är inget loppspel.

Comment

Instämmer - skippa Plastic Padding. Jag skulle kanske byta ut de ribbor som är mest sönderspikade. Stommen under ser sprucken ut, den skulle jag laga med vattenfast trälim procentat med sågspån. Kulturhantverkarnas gustaviansakt ljusgrå linoljefärg, samt dito linolja (firman finns i tullhuset, Norrtull), men städa upp ytan först. Skruv/limma nya ribborna med vanlig träskruv, kanske av mässing. (Testa gärna polyueretanlim).
      Last edited by HgF; 2015-04-01, 20:55.

Comment

Mors Gubben och hallå HgF,
        Det där med plastiskt trä fick inte gehör. Vitlim, vad är det? Vanligt cellulosalim/trälim med tillsats av sågspån?
        Det rådet tänker jag följa. Linoljefärg är trevligt och passar bra, men man måste ha lite tålamod. Vattenfast i springan. Ok.

Nu är stolarna ingen kulturhistorisk skatt, men det är alltid roligt att göra ganska rätt från början. Semesterarbete för en pensionär och förhoppningsvis inspiration för barn och barnbarn. Tack för goda råd...so long...

Comment

Men Kimmen kom igen nu va… "Linoljefärg - Tålamod". Varför då?

Du måste använda riktig Linoljefärg: Kulturhantverkarnas, Finns bl a i Tullhuset, Norrtull, där firman har försäljning. Finns kanske på andra ställen också.
          Torktid max 24 timmar. Samma sak med deras kokta linolja. Stålborsta bort all löst sittande färg innan du läger på ny.

Comment

Halloj i trägårn..........
            Brukar aldrig blanda mig i hantverksfolkets diskussioner, då jag är urbota opraktiskt
            i det mesta. Dock kommer jag väl ihåg när jag förstörde min sambos gustavianska
            stolar genom att avlägsna all gammal färg med lut. Ja, det var på hennes inrådan
            ska tilläggas, hon skulle själv klä om dom sedan med tyg som hon vävt själv. Nå,
            efter avlutningen skulle stolarna ju målas igen. Vi bor i Nacka och här fanns då en
            firma, i gamla de Lavals ångturbins lokaler tror jag det var. Det var möjligen samma
            firma som HgF nu hänvisar till, i alla fall var det hemkokt linolja och linoljefärg i alla
            dess varianter. Vi förhörde oss om tillvägagångsättet vid målningen och jag kommer
            särskilt ihåg att färgen skulle var MYCKET tunn vid första strykningen, lite mindre
            tunn vid andra, återigen lite mindre tunn vid tredje och bara vanligt tunn vid fjärde
            strykningen. Men bra blev det, färgen står sig fantastiskt bra än idag efter 30-år.
            Men som Kimmen säger, tålamod.. Kanske även den äldsta kunskapen förenklats
            idag, vad vet väl jag. Ja och sen skulle det ju slipas mellan strykningarna......
            PS För att få tunnare färg spädde man med terpentin vill jag minnas.
            Last edited by prylsnubben; 2015-04-01, 22:56.

Comment

Det stämmer Snubben, de har också en affär i Sickla.

En massa både äldre och nyare snickerier har passerat mina händer sedan jag började med K-hantverkarnas produkter. Dessutom tre träbåtar, två ordinära roddbåtar och en campingbåt. All dessa behandlades med Kultur-H-verkarnas produkter.
              T ex, målade jag durkarna med ljusgrå gustavianska inomhusfärg - det var senast 1995. Campingbåten, som jag fortfarande har koll på, fast den är såld, har ännu denna dag sina durkar i perfekt skick och målade med K-hantverkarnas ljusgrå oljefärg - och båten är i sjön varje år.
              Jag har gjort många trolleritrick med deras kokta linolja - både sånt man ska göra och sånt man inte ska göra.
              En nackdel - det är dyra saker - men jag betalar gärna en slant extra för kvalitet.

Kulturhantverkarna har en hemsida - jag ber om ursäkt för att jag är så kass på att länka. Testa själva att Googla.

Comment

Inte ska Du be om ursäkt HgF, Du kan så mycket annat som vi har stor
                nytta av här på PES. M.a.o. är Du en tillgång som vet vad Du talar om.

Comment

Jättevackra ju Kimmen!!!
                  Håller de ihop och tål att sittas på i nuvarande skick så skulle jag bara borsta av dem lite lätt så att man inte får färgflagor i rumpan.De är ju bara SÅÅÅ shabbychica i sitt nuvarande tillstånd.

Comment

Utelivet är tufft...

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
                    Jättevackra ju Kimmen!!!
                    Håller de ihop och tål att sittas på i nuvarande skick så skulle jag bara borsta av dem lite lätt så att man inte får färgflagor i rumpan.De är ju bara SÅÅÅ shabbychica i sitt nuvarande tillstånd.
                    Hallå Fröken,
                    Roligt att stolarna föll dig på läppen, vi har nog likriktad smak. Men shabbychic är jag inte så svag för. Tycker kanske att man har ett ansvar för att äldre klenoder överlever ett liv i sus och dus och då måste man konservera. Dessutom är det ganska kul. Återkommer under arbetets gång.... tack för dina synpunkter... so long...

Comment

Hej,

Om du satsar på den trevliga linoljefärgen så kan du optimera torktiden(som kan kännas något tidsödande om man inte vanligtvis brukar linoljefärg) genom att placera de nymålade stolarna: 1. I en temperatur av ca 20 grader. 2. Med god luftväxling 3. Ljust, gärna dygnet runt.
                      Vad gäller fabrikat av linoljefärg rekommenderar jag med glädje Allbäcks Linoljeprodukter i Ystad. Familjeföretag, behövs rekommendation går det bra att höra efter med slottet i Versailles. Allbäcks sänder utan höga frakter. http://linoljeprodukter.se/webshop/linoljefarg

mvh Målare i 3:e generation

Comment

Hallå Getöga,
                        Hantverkare av den gamla stammen borde vi ha fler av, här i Pesanien. Tack för tips, jag beställer omgående.
                        Måste byta några bärande delar, men sticksågen är på rymmen. Efter idogt gnidande är stora delar av stolarna
                        trärena. Ska jag grundmåla med vanlig utomhusgrund innan oljefärgen läggs på? Har lärt av alla misstag att det är bäst göra rätt från början.
                        So long
                        Kim

Comment

Hej Kim,

Grundar gör du med samma färg! Den är avsedd för samtliga strykningar.

Se till att träet är torrt, lämpligast genom att placera möblerna i en ventilerad och torr miljö någon vecka innan du börjar måla.

Tänk bara på att lägga på tunna lager och stryka in färgen väl varje strykning. En bra pensel skadar inte, efter du målat så ställer du den i en burk med linolja i som räcker upp till där borsten slutar så håller penseln sig fin och färgen hamnar på botten av burken efter ett tag.

Pensel kan du också köpa hos Allbäcks. http://linoljeprodukter.se/webshop/v...enslar-rollers

Om du vill vara helt säker att optimera produkten så fråga Allbäcks vid köpet så bistår de med all ytterligare information du behöver.

Hälsningar
                          Målarn

Comment

Hallå Målsarnmäster,
                            Tack, följer dina anvisningar... solong

Kim

Comment

En till...

Hallå igen,
                              Mina trevliga ribbstolar börjar arta sig, men det var flera bärande delar och ribbor som jag tvingades byta ut och nästa steg
                              är att göra dom fällbara igen. Och så måla med linoljefärg mint två gånger.
                              Sökte ett passande litet bord till stolarna men snubblade över den här. Ja, man får inte så mycket för någon hundralapp nu
                              för tiden bortsett från lite pyssel i pensionsåldern. Vad tror ni om åldern på den här karmstolen?
                              Återkommer i Karljohanstid med bild på resultatet. Solen ska nämligen bli ett bord...
                              So long....
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X