Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om äldre stolar önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Info om äldre stolar önskas

[Hej. Har kommit över 6 stycken av dessa stolar. De hittades i en gammal lada i början av 70-talet. När de hittades hade de en röd plysch-sits, stolen var i övrigt svart, precis som på bilden... Är det någon som vet mer om denna stol, typ ålder och ursprung?

Click image for larger version

Name:	IMG_6798.jpg
Views:	1
Size:	88,4 KB
ID:	667504Click image for larger version

Name:	IMG_1388.jpg
Views:	1
Size:	66,8 KB
ID:	667503
    Last edited by PernillaZ; 2014-12-25, 21:56.

Hejsan!
    Dina stolar är tillverkade ca 1890-1900 i en nyklassisistisk blandstil som var högsta mode då.I ryggbrickan kan man se en antydan till jugendstilen som var på väg att slå igenom.Min magkänsla säger att de inte är svensktillverkade kanske kommer de från Tyskland.

Comment

Hallå,
      Det är knepigt att sätta etikett på möbler från den här tiden, så blandstil är ett bra namn. Blandat av vad? Jag skulle vilja säga barock och jugend. Titta på den här illustrationen från mitten av 1700-talet och jämför med dina stolar. Smala och höga,
      svarvat här och där. Ett kännetecken är en slå mellan frambenen (syns inte på illustrationen). Så jag skulle säga att stommen är nybarock och ryggbrickan jugend.
      Ursprunget är svårare att bestämma men jag tror också på mellaneuropa. Är det svärtad ek stärker det gissningen. Men vad döljer sig under sitsen? Kanske rester av rotting? Då kan faktiskt stolarna vara svenska om man kikar på bild 1. Se priskrant.
      Sitt vackerClick image for larger version

Name:	stolar.jpg
Views:	2
Size:	32,3 KB
ID:	556780t... och so long...
      Bifogade filer
      Last edited by Kim von Platen; 2014-12-26, 16:02.

Comment

Working...
      X