Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byrå, ser ut som 1800-tal. Värd att renovera professionellt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Byrå, ser ut som 1800-tal. Värd att renovera professionellt?

Behöver hjälp med en bedömning av om den här möbeln är värd en professionell renovering eller om vi bara skall acceptera tillståndet eller fixa själv.

Bakstycket är en relativt tunn skiva med en bräda som håller den på respektive sida. Det har gått isär lite. Lådorna har tjocka fronter men ganska tunna (ca 10 mm) sidor och bakstycken i någon sorts trä. Fronterna verkar vara massiva. Är det en "stilmöbel" eller är det äkta vara? Vi vet egentligen inget om historien. En gång i tiden, ca 80-talet, köpt på en auktion av en anhörig. Pris okänt.
    Bifogade filer

Kan ha fel. Men ser ut som en Herrbyrå. Ca 1880 tal någon gång. Att åtminstone renovera den själv tycker jag att den är värd! Personligen tycker jag om den!!

Mvh MrTompa

Comment

Hallå Tompa,
      Tycker byrån ser ut att vara ganska OK. Senempire, nystil, ca 1920 i ditt fall. Skulle inte lägga en spänn på renovering, bara köra med antikvax och gnugga. Nyckelbrickorna? Original eller inte? Skulle vara intressant att se hur lådorna är fogade..
      So long...

Comment

Jag vill väl lägga den här byrån tidsmässigt mitt emellan herrar Kimmen och Tompa, alltså runt sekelskiftet 1900, vilket är en standarddatering när det gäller dylika möbelpjäser. Men infasningen kan ligga runt 1880 och utfasningen runt 1920.
        Stilen kallar jag nyrenässansstil, alltså en nystilsmöbel - titta på de typiska pilastrarna och överdelens utkragning. Själva typen av byrå brukar kallas herrbyrå och tillhör tidsandan (runt sekelskiftet 1900) mer än ett arv från renässansen.

Den ser fin ut men verkar ha torkat isär både här och där. Har du verktygen och kan nödvändig materialbehandling, så gör det själv - i annat fall och om du tycker det är värt besväret, låt en möbelkonservator sköta vården. Det senare kan dock kosta en slant.
        Last edited by HgF; 2014-11-24, 21:43.

Comment

Byrån verkar vara i hyfsat bra skick för sin ålder dvs ca 1880-90,finns ingen anledning att göra någonting alls åt den.Använd och vårda den till kommande generationer.Kärvar lådorna kan du ta ett ljus och gnida på anläggningsytorna.

Comment

Tack för alla svar!

Skall försöka fixa ett foto av lådfogningen mm, men det blir till helgen eller nästa helg. Byrån står på landet för tillfället.

När jag nu här har fått klart för mig vad detta är, så har jag kunnat surfa runt och se vad sådana möbler brukar vara värda. Jag tycker det är synd att de vackra gamla möblerna inte värderas högre.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Tompa,
              Tycker byrån ser ut att vara ganska OK. Senempire, nystil, ca 1920 i ditt fall. Skulle inte lägga en spänn på renovering, bara köra med antikvax och gnugga. Nyckelbrickorna? Original eller inte? Skulle vara intressant att se hur lådorna är fogade..
              So long...
              Hej igen!
              Nu har jag fått ett par bilder och undrar om de gör att det kan ställas en säkrare "diagnos" på byrån?
              Bifogade filer
              Last edited by Baukis; 2014-12-09, 21:12.

Comment

Working...
              X