Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart tog antikhandlarna vägen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vart tog antikhandlarna vägen?

Är på jakt efter ett antikt dalaskåp, eller annat allmogeskåp och upptäcker att det knappt finns några butiker med antika möbler kvar! Det är superkul med retro, men detta var snopet! Hoppas på att inte alla handlare övergått till retrotrenden... Är det någon som vet vilken ort (gärna inom 10 mils radie från Örebro) som kan ha störst chans till riktiga antikbutiker? Har sökt i Lindesberg, Nora och centrala Örebro...

Många handlare har inte en fysisk butik utan har grejerna hemma el i ett förråd.Kan rekommendera

Comment

Det är som Fnusfröken skriver, det är mycket få handlare med gammaldags sortiment som har öppen butik numera då det är svårt att få lönsamhet i det. De flesta tar endast emot efter bokning eller fokuserar på att sälja på mässor. Jag har själv bara ett lager och säljer det mesta på auktion. Tysslinge möbler en bit utanför Örebro kanske har något dock.

Comment

Vadan och varthän...?

Hallå,
        Numera är det väl mest loppisar som har öppet. Där man kan titta, känna på, vända och vrida.
        Så var det förr i Gamla Stan där nästan varannan butik sålde bra antika prylar. Minns Snäckan,
        Sigge Norlin, Lasse och Lovisa och Ragge för att namna några få. på Köpmangatan. Dit gick man för att få lite inspiration,
        mycket kunskap och oftast väldigt trevliga pratstunder. Inte sällan ett glas vi. Gänget flyttade till Östermalm och tappade sin charm. Det handlar nog om miljön. Där fanns pengarna och kunderna.

Mitt tips är att kontakta några av de trevliga, kunniga och seriösa handlarna och bara ställa en fråga. Ty handlarna har sitt eget nätverk.
        So long...

Comment

Som svar på vilken ort man skall bege sig för att hitta ett vettigt utbud så är det nog nästan bara Stockholm som har fler än någon enstaka butik, de flesta situerade på Sibyllegatan och däromkring. Om man inte har något emot att köra så finns det rätt många butiker runt om i Skåne som har fina saker, men det är bara en i varje litet samhälle, så man får köra runt en hel del.

Kom nu på en butik som inte ligger alltför långt från Örebro som kan ha det du söker:

Kom på en till:

Comment

Kompletterar här med

som har riktigt högklassig allmoge

Comment

Tack för de fina tipsen, har nu gått igenom alla. Kan passa på att tipsa om Åsta Antik utanför Örebro, en riktig klassisk antikhandel, vi fann vad vi sökte i där dag! Det tog en månad av idogt sökande! Otroligt trevligt bemötande fick vi, och många fina saker fanns där, helt klart en butik vi kommer att återkomma till!

Comment

Jag vet att det är antikhandlare som efterfrågas i denna tråd - men jag sprang förbi Dalarnas auktionsbyrå (på nätet) för en stund sedan. Uppenbarligen en auktionsfirma som nu räknas till de betydande. Kolla själv. (kan inte förmedla länkar)

Rembo som förr var en av de mest stilsäkra allmogehandlarna (t ex på gamla Sollentunakuriosan), tycks nu ha fallit i shabby-chick-tunnan. Det är med dylikt gods lönsam handeln ännu sker, så det är väl OK - kör hårt så länge shabby klirrar chict i kassan.

Jag delar Kimmens saknad av antikhandlarna i Gamlingen (Gla stan), de flesta roliga affärerna är nu borta, så även de mindre roliga, t ex onämnbara Kreuters (RIP Björn) där en oundviklig förändring har inträtt. Redan på 60-70-talen var han en svår man att handla med, fast jag har gjort mina allra bästa klipp i denna affär på dess olika adresser i Gamlingen.

Alla prylars urmoder - Stockholms auktionsverks Stadsauktion (Stads) finns inte heller längre i sin genuina grundform, som har ägt bestånd sedan 1600-talet. Det var där alla mindre antikhandlare och även större förstås hämtade sin näring, för att inte tala om pryltokiga privatpersoner. Jag vet inte riktigt vad som är ägget och hönan här - men när gamla Verket förlorade styrfart tappade också antikhandelns nätverk av små och halvstora detaljister gnistan. Där står vi nu med modestilen shabby-chic på dekis och kanske på väg ut och vi har fått in en massa fula franska plåtmöbler som kallas industridesign och inte gör någon glad.
                Last edited by HgF; 2014-10-26, 03:34.

Comment

Working...
                X