Jag känner inte igen själva stolen, men sprungen ur en familj med brukskammarerare och bruksbokhållare känner jag igen bruket av inventeringsbrickor på inventarierna. Fan tog den avdelningschef som inte höll brukets ägodelar och inventarier i herrans tukt och förmaning - och Gud nådde den där det fattades någon liten pall vid den årliga inventeringen.
Det här var kanske en besöksstol i hr vagnmakare Tidholms (hette han så?) väntrum, eller kanske en helt vanlig styrelserumsstol från bruket. Tygen är förstås senare. Det finns ju veteranhobbyister som håller på med de gamla Tidaholmarna - ett svenskt numer avsomnat lastbilsmärke som tillverkades på bruket i fråga, för nytillkomna tittare. De skulle nog gilla den här stolen som en klenod i klubbrummet.
Hallon,
Rolig karmstol som säkert har mycket att berätta. Har drag av biedermeier men så vitt jag kan se var stolen
inte klädd i ryggen vid sin födelse. En bild på baksidan skulle kunna lösa mysteriet... so long..
Även Krigsmakten hörde till kunderna hos Tidaholms bruk.
Här är en pansarbil fm/25 (försöksmodell/1925) från K3 i Skövde i rasande fart förbi Klämmesbo, kanske?
Pansarbilen byggd på ett lastbilschassi från bruket.
Kolla mer i länken.
Comment