Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre hörnskåp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äldre hörnskåp

Hallå!

Jag har ett äldre hörnskåp som min gammelmormors pappa köpt av en antikhandlare för väldigt många år sedan.
    Är de någon här som har någon aning om vem som har gjort den och hur gammal den är? Skulle också vara kul att få veta om den är värd något :EDIT: Laddade upp lite bilder men jag ber om ursäkt för dålig kvalite!

Click image for larger version

Name:	IMG_1203.jpg
Views:	1
Size:	147,1 KB
ID:	664106Click image for larger version

Name:	IMG_1210.jpg
Size:	147,6 KB
ID:	664104Click image for larger version

Name:	IMG_1209.jpg
Size:	121,5 KB
ID:	664105Click image for larger version

Name:	IMG_1212.jpg
Size:	154,5 KB
ID:	664107Click image for larger version

Name:	IMG_1201.jpg
Size:	146,4 KB
ID:	664110Click image for larger version

Name:	IMG_1211.jpg
Size:	127,1 KB
ID:	664108Click image for larger version

Name:	IMG_1205.jpg
Size:	146,8 KB
ID:	664111Click image for larger version

Name:	IMG_1158.jpg
Size:	147,3 KB
ID:	664109
    Last edited by Grempan; 2014-06-25, 15:17.

I någon mån ett typiskt allmogehörnskåp från - låt oss säga - tiden runt 1770-1800 - i tillbakablickande barockstil. Vi får inte veta om det är i ek eller furu. Gissar på det senare och då hamnar vi ungefär från norra Småland och norrut (fast det är inte hugget i sten). Vem som tillverkat skåpet kommer du aldrig att få reda på.
    Man kan skönja ett egendomligt dekormåleri som jag inte kan begripa mig på, förklara eller datera. Några väl belysta stillbilder skulle vara av värde här.

Comment

Fartyget är inte så gammalt...

Hallå Grempan,
      Ett originellt mästerverk må jag säga och var första gången jag sett rörliga bilder på föremålen.
      Blir lite rörigt och svårt att studera delaljerna, därför svårt att bedömma och berömma. Allmogeskåp av traditionell typ,
      kanske gjort av skicklig hemmasnickare. Sällan ser man så många målade figurer av skiftande karraktär, ser ut
      som påklistrade bokmärken, men är säkert målade. Om jag skulle bdömma skåpets ålder utifrån figurerna
      hamnar vi på sent 1800-tal-tidigt 1900-tal. Oceanångaren med tre skortenar (det är väl inte fyra?) kom först vid den tiden.
      Vore kul med några stillbilder och gärna en med skåpets baksida... tack för titten och so long...

Comment

Tack så mycket för era snabba svar!
        Det är intressant att läsa vad ni har för teorier. Jag ska försöka få till lite bättre bilder men de är svårt när ljuset blir så konstigt och när jag endast har tillgång till min mobilkamera. Men ska kolla med kusinen om han han komma förbi nån dag med sin systemkamera så borde de kunna bli bättre bilder! La iallafall upp några jag tagit

Hehe någon måste ju vara först Kim, men iallafall vad jag kan se så är de 3 stycken skorstenar och jag har ej funnit något datum på skåpet ifall ni undrar.

Comment

Jag tror inte en sekund på att dessa till synes påklistrade dekorbilder är autentiska med skåpet, inte heller att de kan ge ledtrådar till skåpets ursprung och historia. Det är ett misch-masch av klidd, kladd och kludd som inte liknar någonting. Själva skåpet är typiskt från tiden runt 1800(+/-), som det har hänt väldigt mycket med - troligen alltför mycket för att man i det befintliga skicket kan tala om värde i pengar.

Visserligen är jag av den uppfattningen att man ska respektera nästan alla förändringar gamla möbler kan råka ut för, men här går gränsen. Ingen skulle nog gråta tårar över om detta skåp sänktes ned i ett lutbad, för att sedan i shabby-chickat och vit-nött målat skick försvann på en "äkta" bonnauktion någonstans på en avlägsen landsort.

En datering kan man göra med hjälp av snickeriets status, låset och gångjärnens konstruktion. Det man kan skymta av låset stöder tillkomst runt ca 1800. På dörrens utsida sitter något som inte verkar höra dit. Hängena på baksidan är okej men inte autentiska.

Som sagt - måleriet, eller vad det är - dömer jag ut som icke autentiskt.

Comment

Jag har ingen aning om de du säger stämmer eller inte, men jag tycker du är lite för hård mot skåpet för vad jag kan se i verkligheten så är figurerna ej dit klistrade, dessutom är den rätt så fräck när den hänger upp i hörnet. Men iallafall de jag vet är att skåpet köptes in på slutet av 40-talet i en konstaffär i Stockholm.

Comment

Hård och hård - du frågar och jag försöker svara efter bästa förstånd. Skåpets framtid är ju ditt val till syvende och sist och det är ju inte något fel i att gilla skåpet som det nu ser ut nu. Det är helt okej.

Den egenartade dekoren kan ju vara sekundärt målad av någon konstnär, men det förändrar ju ingenting. Denna typ av måleri hör inte hemma på denna typ av skåp. Säger inte detta för att vara taskig mot skåpet utan för att du som frågeställare ska få ett korrekt svar. I den meningen måste varje svar bli enligt läroboken.

Comment

Jorå du har rätt! Jag ställer frågor och du försöker bara hjälpa mig att få fram svar, och de uppskattar jag verkligen. Hm.. Du har nog rätt angående att figurerna kan ha blivit dit målade efterhand... Men man vet ju aldrig! Men det jag vet är att ni har mycket mer kunskap om ämnet än vad jag har. Så jag litar såklart på era omdömen om skåpet.

Men jag vill iallafall Tacka så mycket för era snabba svar och hjälp

Comment

Av annan uppfattning

"Ingen skulle nog gråta tårar över om detta skåp sänktes ned i ett lutbad, för att sedan i shabby-chickat och vit-nött målat skick försvann på en "äkta" bonnauktion någonstans på en avlägsen landsort." skrev Hgf

Det är ren och skär lögn, eftersom jag och säkert många fler antikvitets- och allmogeälskare absolut inte håller med.
                  Ett fint väggskåp från början, med påmålningar och påförda schablontryck hundra år senare, i den tid Kim uppskattar dem till.
                  Det kan mycket väl finnas vackra originaldekorer, till och med årtal, under den inte alltför vackra påmålningen, och det vore därför helgerån att ens tänka tanken "lutbad".

Du, Grempan, har kanske inte har lust eller handlag, att följa denna mycket välskrivna rekommendation som är till för den med erfarenhet:
                  Gamla dekorativa målningar på möbler. Här får du tips hur du räddar gamla målningar vid renovering av möbler.

Trivs med väggskåpet som den är istället, och låt istället nästa ägare eller anlitad färgkonservator ta itu med den och återställa väggskåpet till sin forna skönhet. Visserligen är nuvarande målning ett tidsdokument, men den håller inte tillräckligt hög kvalitet. Dokumentera och sedan skrapa, är det bästa.

Comment

Härligt att de är någon mer som uppskattar skåpet! Jag trivs med hur skåpet är just nu, men det är inte helt omöjligt att man kan lämna in den hos en färgkonservator som du sa Gideon. För ifall man skulle kunna få skåpet tillbaka till sin forna glans så skulle det vara spännande att få se hur den såg ut och om man kan hitta något årtal. Men jag ska iallafall låta den vara som den är för nuet iallafall.

Comment

Unikt har ett värde...

Hallå Grempan,
                      Trycker på gillaknappen. Ditt skåp är roligt och befriat från de där traditionella kurbitlikande dekorationerna som står en upp i halsen. Trista.
                      Men du äger ett skåp som är unikt, det existerar nog inte en granne, med roliga klichébetonade illustrationer
                      som besitter en charm och speglar stor ambition. Har själv några trevliga sjömansarbeten med liknade bemålning, dom
                      står högst i kurs. Var försiktig, undvik lut och skrapa. Tvätta rent med såpa och
                      vatten och sänd en tacksamhetens tanke till mormorsmors pappa...
                      So long....

Comment

... Ja men jag är väl tossig - men ta mig tusan, gubben med benet ser ju ut som självaste führern!?

Comment

Man får tacka!
                          Hade han varit i livet så hade han uppskattat ditt svar. Skåpet får hänga kvar där de hänger som de alltid ha hängt sedan 40 talet. Skulle man hä ner den i lutbad så reser han sig säkert från graven sin och börjar spöka

Hm... Har inte tänkt på de sättet hallinskan men de är nog väldigt tveksamt att de skulle vara han. Men man vet ju aldrig!

Comment

Working...
                          X