Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skråkista

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Skråkista

Jag ärvde en trevlig skråkista och skulle gärna veta mer om den.

Den står på ett ställ som verkar vara av yngre datum än själva kistan. Kistan misstänker jag är 1600-1700 tal. Jag har letat efter tecken på att den skulle hört till ett specifikt skråväsende, utan att lyckas.

Enligt vad jag förstått förvarade skrået viktiga papper och dokument i kistan, och skrået var en sammanslutning av hantverkare.

Ålder? Svenskt? Stockholm? Vilket skrå? Ovanlig? Tacksam för svar,
    Bifogade filer
    Last edited by FredrikN; 2014-03-23, 22:04.

Det finns väl ingenting som direkt pekar ut denna kista (hellre skrin kanske) som en skråkista. Eller har jag missat något?
    Materialet är ek, sydsverige. Karvsnitt av mycket fin kvalitet - tekniken är ju inte ovanlig men så här bra ser man dem sällan. Två hjärtan i dekoren kanske pekar mot en fästmögåva.
    Låset senare, liksom underredet.
    I skråkistorna förvarades skråets skriftliga handlingar, mötesprotokoll och dylikt, samt den kontantkassa som skrået förfogade över.

Comment

fler synpunkter?

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Det finns väl ingenting som direkt pekar ut denna kista (hellre skrin kanske) som en skråkista. Eller har jag missat något?
      Materialet är ek, sydsverige. Karvsnitt av mycket fin kvalitet - tekniken är ju inte ovanlig men så här bra ser man dem sällan. Två hjärtan i dekoren kanske pekar mot en fästmögåva.
      Låset senare, liksom underredet.
      .
      Intressant kommentar om hjärtana och att det skulle kunna vara en festmögåva! Ja, låser ser nyare ut än det övriga smidet. Under låset får man intryck av att det suttit något annat där tidigare. Finns det någon mer som har synpunkter?
      Last edited by FredrikN; 2014-03-24, 00:56.

Comment

Som HgF skriver så finns det inget som pekar på skråkista, de brukar i regel ha specifika inskriptioner och vara mera påkostade. Ditt skrin är av en typ som var vanlig i Västergötland på 1600-talets slut fram till 1700-talets slut. Det förekom en halvindustriell tillverkning med just denna typ av karvsnittsdekor med brinnande hjärtan som såldes av kringvandrande nasare, och de var populära friargåvor som oftast innehöll andra friargåvor av mindre format såsom psalmbok, handskar, brosch och flor. De brukar dock vara något lägre, ha överskjutande lock och stå på små kulfötter. Ditt skrin tillhör samma tradition med är finare gjort och är troligen från 1700-talets första hälft, omkring år 1720. Med tanke på formatet så är det inte omöjligt att det varit avsett som dokumentskrin, inte för något skrå, men en ståndsperson eller ämbetsman.

Comment

Ursprungligen postat av Jung_Kee Visa inlägg
          Som HgF skriver så finns det inget som pekar på skråkista, de brukar i regel ha specifika inskriptioner och vara mera påkostade. Ditt skrin är av en typ som var vanlig i Västergötland på 1600-talets slut fram till 1700-talets slut. Det förekom en halvindustriell tillverkning med just denna typ av karvsnittsdekor med brinnande hjärtan som såldes av kringvandrande nasare, och de var populära friargåvor som oftast innehöll andra friargåvor av mindre format såsom psalmbok, handskar, brosch och flor. De brukar dock vara något lägre, ha överskjutande lock och stå på små kulfötter. Ditt skrin tillhör samma tradition med är finare gjort och är troligen från 1700-talets första hälft, omkring år 1720. Med tanke på formatet så är det inte omöjligt att det varit avsett som dokumentskrin, inte för något skrå, men en ståndsperson eller ämbetsman.
          Min mor kommer just från en gammal ämbetsmannasläkt som adlades i slutet av 1600-talet. Gud vet i hur många generationer skrinet varit i släktens ägo.

Comment

Ursprungligen postat av FredrikN Visa inlägg
            Min mor kommer just från en gammal ämbetsmannasläkt som adlades i slutet av 1600-talet. Gud vet i hur många generationer skrinet varit i släktens ägo.
            Jag hittade snarlika skrin, också gjorda med karvsnitt:

http://carl.kulturen.com/web/object/17405

Nästan kvadratiskt med utanpåliggande lock. Handtag och lås av järn. Listen lossnat på ena kortsidan. Dekorerad med blad, hjärtan och rosetter. Initialer på locket, IHD, och ett D under H:t.

Tydligen användes tekniken ofta till ostformar också - intressant!

Comment

Working...
            X