Hej är ny här så jag vet in te riktigt hur det funkar men provar.Köpte ett bord till mitt kök idag och tänkte höra om någon här vet nått om det,det står C Nordströms möbelfabrik Gefle under det.vore kul att veta ålder på det Med vänlig hälsning Leif
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gamalt bord ?
Collapse
X
-
Härlig barock - nu måste man säga "barockstil" eftersom bordet inte är från tiden. Ett original hade varit i ek och kunde ha haft lite större kulor på benen - men i övrigt i stort sett ett väldigt stiltroget bord. Låt oss säga den centrala karolinska barocken runt 1700 FFF.
Den här stilen var på tapeten långt in på 1900-talet. Vissa menar att detta var ett favvostil bland fisborgarna som protesterade mot den framvällande modernismen, t ex i form av Swedish grace, 20-talsklassicismen och den begynnande funkisen. Det här fanns också i slutet av 1800-talet. Men jag vet inte vem snickaren är, fast ett bra spår att följa. Kontakta Länsmuseet i Gävle, där kanske man vet.
-
tack
Tack för svaret ska ta kontakt med dom.Han som jag köpte det av visste inte nått mer om det än att det funnits i deras familj ca 80 år.Jag gillar bordet skarpt så när det är tillverkat är inte jätte viktigt men vore kul att veta,har ett skriv bord som jag tycker ser snarlikt ut och det har jag fått ett årtal på
Comment
Comment