Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta för skåp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta för skåp?

Hej köpte nyss detta på en loppmarknad där pengarna går till ungdomsidrott, antar att jag gav några hundra för mycket för det och att det är ganska värdelöst, dock tyckte jag det blev ganska klockrent till min övriga inredning och värdet spelar inte så stor roll för mig.

Men vad i all världen är det för något?. Jugend förstår jag, men senjugend med inslag av art deco eller tidig jugend med inslag av nyrenässans?. Är det ett hemmabygge?, jag vet inte materialet, betsad furu? betsad björk?, det konstiga är att låsnyckeln på det (framifrån sett) vänstra överskåpet med träspegel har uppochner-vänt nyckelhål samt låskista. Det verkar som skåpet är betsat med vattenbaserad bets och aldrig efterbehandlat, kanske man inte gjorde det då man upptäckte den felinsatta låskistan?. Det är lite rödare på fotot än vad det är på riktigt, vet inte om det är en effekt av blixten. Känns ju inte riktigt som att en möbelsnickare skulle vända låskistorna fel. Eller egentligen tror jag att det har använts "låskistor för högerdörrar" i hela skåpet, och att den aktuella låstkistan inte går att ändra på för då hamnar nyckeln på insidan av dörren? Var det vanligt att man betsade med vattenburen bets utan efterbehandling förr? Har läst att sådan bets inte kom till förrän runt 1920.

Tacksam för svar.
    Bifogade filer
    Last edited by AKW13; 2014-01-23, 12:31. Anledning: Lite bättre bilder

Jag tror att du har kommit fram till vägs ände när det gäller skåpet - jag menar stil- och tidsmässigt ligger du antagligen rätt. Vad det är för material måste du själv titta efter - jag ser inte härifrån. De trix, knep, konster och kunskaper om betser som fanns när det här skåpet gjordes har nog funnits i flera sekler. Fast det brukar ju vara bets plus något annat, lack eller så.

Låsen - ja - vem kan egentligen veta. Det kanske var så att när snickaren denna mulna måndagsmorgon kom till jobbet och började med låset på just detta skåp - så råkade det bli just på detta sätt. Det kan vara ett beställningsjobb där beställaren krävde låset på den befintliga sidan och ett denna lösning var den enda möjliga.

Nu kom det fler bilder.
    Det ser ut som björk, ev som faner, med furu som blindträ.

MEN - är det verkligen samma låssar i underskåpet som i överdelen?

Om vi stannar vid de tre låsen i överdörrarna. De är ju fasta i sina konstruktioner med avseende på höger och vänster. Hur skulle du ha puzzlet med dem för att få tre nyckelhål som pekar åt rätt håll? Alla tre slår väl åt samma håll. Jag tror den befintliga lösningen är den enda tänkbara med två höger- och en vänsterhängd dörr - eller räknar jag fel.
    Last edited by HgF; 2014-01-23, 12:52.

Comment

Tack för svar :-)

Tack för ditt svar. Jag hann lägga till några andra foton som ger en lite rättvisare bild av färgen på skåpet innan jag såg ditt svar. Vi har hemma haft en diskussion om det är furu, gran eller björk, men det kanske inte är så intressant och kanske är svårt att säga utefter fotografier?. Ser ändå ut som skåpet är vårdat fint och är bruksslitet men inte särskilt skadat.

Comment

Ja jag tror det - att det är samma, men nu blev jag osäker. Jag har tittat på dörrarnas insidor och tyckt att de verkar likadant tillverkade men har glömt själva låsen. Får titta efter igen. Jag var själv lite inne på att överdelen kunde vara tillverkad i efterhand (mest pga det felvända överskåpslåset), det är delbart och sätts ihop med en träplugg från skänken och ett motsvarande hål i överdelen. Men jag tycker dörrarna verkar mötas på samma sätt på båda delarna - har samma kant (kan inte fackspråket för detta) därför förkastade jag den tanken. obs jag är osäker på vad du menar med låssar.

nu blev jag osäker igen om jag tolkar rätt, det är fyra dörrar, därav två höger- och två vänsterhängda. Men sammanlagt 3 lås då eftersom det är tre skåp.
        Last edited by AKW13; 2014-01-23, 12:53.

Comment

Alltså - frågan om det felvända låset.
          Snickaren har tillgång till tre exakt likadana lås med kolv på vänster sida - som han ska montera i i TRE dörrar av TVÅ olika slag. En vänsterhängd och och två högerhängda. Enda lösningen - förutom att ha två felvända lås - är den befintliga med ett felvänt lås.

Comment

Tack! Tyckte mest det verkade så märkligt med låset (lite amatörmässigt). Men det gör inte så mycket förutom att man måste vänja sig att vrida "åt fel håll" :-)

Comment

Working...
            X