Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lotus-stolar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lotus-stolar

Någon som har ett tips på vad man skulle kunna göra för att få denna och fem andra stolar fräschare? Dyster grön färg med avskav och en förfärlig bronsering på ornamenten. Måla om? Vilken färg?

Tacksam för tips
    Hälsar KennethClick image for larger version

Name:	lotus-stol.jpg
Views:	1
Size:	88,7 KB
ID:	660283

Hej där!Är det stilstolar eller "från tiden"
    Tycker att de ser trevliga ut som de är.
    Ett lyft vore att byta klädsel på sitsen.Kanske rustikt rutigt t.ex
    Last edited by Fnusfröken; 2014-01-13, 16:21.

Comment

Ursprungligen postat av Fnusfröken Visa inlägg
      Hej där!Är det stilstolar eller "från tiden"
      Tycker att de ser trevliga ut som de är.
      Ett lyft vore att byta klädsel på sitsen.Kanske rustikt rutigt t.ex
      Hallå,
      Håller med Fröken Fnus, trevliga stolar (som jag tror är från tiden, måhända inte Stockholm men kanske Lindome?)
      Kolla efter stämplar och visa gärna undersidan.
      Nole me tangere. Ge dig dig inte på renovering på egen hand, måla inte om. Behåll bronseringen som faktiskt kan vara bladguld.

Jag skulle nog tvätta noggrant med utspädd målartvätt och sedan polera med Antikvax eller bivax. Du kommer få helt nya
      stolar med den gamla patinan i behåll. Slit med hälsan... so long...

PS. Klädsel är en smaksak och anpassning till miljön i övrigt. Men rutigt håller i alla miljöer, gärna gripsholmsrtan so har ett djup i designen.
      Last edited by Kim von Platen; 2014-01-13, 16:42.

Comment

Misstänker att det är bilden som ljuger lite, för på min skärm ser de trevligt grå ut utan någon bronsering, men är de lika trevliga som de ser ut så håller jag med kimmen om att bara tvätta dem försiktigt, med förbehållet att äkta förgyllning inte mår bra av vätskor och att man bör testa lite innan man tar av alltihopa. Lägger man på vax ska man också snabbt torka av förgyllda partier med en torr trasa, annars blir det matt när vaxet torkar. Är det dock som jag misstänker och det är frågan om stilstolar från sekelskiftet så vet jag hur tråkiga de kan de sig ut i den där gröna tonen som var populär då, och då skulle jag utan samvetskval skrapa rent dem och målat om i en färgställning som passar hemmet. (Och det är ju avhängigt hur ens hem ser ut, men jag hade personligen målat dem vita, röda, pariserblå, svarta, gustavianskt grå, knalloranga, smaragdgröna eller aprikosfärgade, med antikbehandling och/eller förgyllda detaljer)

Comment

Click image for larger version

Name:	lotu ny 004.jpg
Size:	125,8 KB
ID:	551591 Ja bilden ljuger....Tre är pluggade och från tiden och tre är kopior, troligen tidigt nittonhundratal, då den gröna färgen nog kom på. Tveksam till Lindome även om det finns engelsk förebild. Jag har läst att de tidigaste s.k lotusstolarna gjordes i Stockholm och hade "knippe" både uppe och nere vilket man senare förenklade. Ja ett rutigt tyg hade nog piggat upp! Det är inte bladguld utan en guldfärg eller bronsering som också blivit lite trettitalsgrön...Köpte dem för att de skulle passa med en soffa jag har med lotusspjälor men tyvärr så blev dom alldeles för spensliga ihop med soffan och i övriga rummet. Jag får nog låta nästa ägare ta beslutet om vad som ska ske med dem.Click image for larger version

Name:	lotu ny 001.jpg
Size:	146,2 KB
ID:	551588Click image for larger version

Name:	lotu ny 002.jpg
Size:	77,5 KB
ID:	551589Click image for larger version

Name:	lotu ny 003.jpg
Size:	71,6 KB
ID:	551590