Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avlägsna möbelvax??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Avlägsna möbelvax??

    Har ett stort skåp i furu som är hårt renoverat,lite ihop plockat(över o underdel hör inte ihop) och trärent.Köpte det alldeles för dyrt i början på 90-talet så det lär väl få hänga med....
    Fick för mig att det skulle vara snyggt om det var mörkare så jag tog o vaxade in det med Liberon antikvax för några år sedan.Nu skulle jag nog kunna tänka mig att måla det...Hur avlägsnar jag det tunna vaxlagret tro
    Click image for larger version

Name:	001.JPG
Views:	1
Size:	127,6 KB
ID:	656516

  • #2
    Vore det jag så skulle jag fråga på en färgaffär om råd. Googlade lite och fick svar om både T-röd och amoniak men som sagt fråga ett proffs.

    Mvh Urban

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
      Vore det jag så skulle jag fråga på en färgaffär om råd. Googlade lite och fick svar om både T-röd och amoniak men som sagt fråga ett proffs.

      Mvh Urban
      Har provat med T-röd men ytan blev bara ännu blankare,kanske skulle använda något grövre tyg som frotte kanske när jag torkar då det ju verkar lösa vaxet...hmm...
      Ammoniak är ju lite drygt att hålla på med så om det finns andra alternativ vore det ju trevligare
      Tycker att de är så taffliga i färgaffärerna nuförtiden,affärsbiträdena har noll koll och utbudet har blivit så begränsat.Skulle köpa vanlig textilfärg som man häller i tvättmaskinen o färgar kläder med o fick leta runt bra länge innan jag hittade en färgaffär som hade.Moderna tider o.s.v

      Comment


      • #4
        Hallå,
        Det där är knepigt eftersom (bi?)vaxet tränger in träet och biter sig fast. Tror att man måste börja om från början med målarlut, sköljning och slipning. Möjligen har det kommit någon ny grundfärg som fäster på fet yta typ vax, det är värt att kolla upp. So long...

        Comment


        • #5
          Hej!

          Mycket av det som föreslagits här löser inte vax.
          Vax är fett och ska med fett lösas, använd vanlig målarterpentin alt. balsamterpentin eller helt enkelt nafta.
          Möbelvax har oftast terpentin som bärare och tränger inte in i träet som möbelolja gör på grund av viskositeten.
          Vax polerar ytan och den tunnare oljan impregnerar/grundar lite på djupet..
          Har du otur har du fått "skräpvax" med silikon inblandat, då får du problem om du ska måla!

          Tips: Blanda egen linoljefärg, gärna tempera, lång torktid förvisso
          men går att korta ner med någon droppe sikativ..

          Mvh

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Mont blanc Visa inlägg
            Hej!

            Mycket av det som föreslagits här löser inte vax.
            Vax är fett och ska med fett lösas, använd vanlig målarterpentin alt. balsamterpentin eller helt enkelt nafta.
            Möbelvax har oftast terpentin som bärare och tränger inte in i träet som möbelolja gör på grund av viskositeten.
            Vax polerar ytan och den tunnare oljan impregnerar/grundar lite på djupet..
            Har du otur har du fått "skräpvax" med silikon inblandat, då får du problem om du ska måla!

            Tips: Blanda egen linoljefärg, gärna tempera, lång torktid förvisso
            men går att korta ner med någon droppe sikativ..

            Mvh
            Tack för tipsen,ska absolut prova.Kanske funkar m.såpa el.Yes diskmedel t.om
            Det löser ju ibland tunn linoljefärg om man tvättar med det...
            Brukar blanda egen färg bestående av konstnärsoljefärg med zinkvitt som bas o bryter sen den i önskad kulör (finns på Classe O ),späder sedan m.lite balsamterpentin till lagom konsistens o så i med några droppar sikativ.Funkar alldeles förträffligt.Har provat på att göra "riktig" linoljefärg med pulverpigment men det blev inte riktigt som jag tänkt mig...

            Comment


            • #7
              Sådärja,nu har jag provat med balsamterpentin i kombination med ett fint sandpapper och det funkar hyfsat.Då har jag lite att göra ett tag framöver....
              Får bli ett långtidsprojekt ,synd bara att jag har så dåligt tålamod

              Comment


              • #8
                Du kan kanskje prøve å rense det med salmiakk og hydrogenperoksid? Et strøk 35% hydrogenperoksid først, og så sprayer du salmiakk fra en spruteflaske(som du bruker til blomster eller en fiksativsprøyte) over etterpå. Det vil skumme og frese noe aldeles forferdelig, men det er effektivt for å løse opp fett og skitt. Du kan godt gå over med litt hydrogenperoksid på en spruteflaske til slutt, da får du nøytralisert salmiakken. Så venter du til det er tørt og støvsuger opp støv/skitt fra møbelet. Denne metoden kan også i gitte tilfeller brukes til å rense gamle malte overflater, men da bør man øve litt først.. Treet vil bli bleket, så den gulne fargen vil forsvinne. For store møbler vil de kanskje se for nye ut, men om du har tenkt å male er jo ikke det noe problem. Denne metoden er ypperlig for bordplater, forresten!

                Comment

                Working...
                X