Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kabinettskåp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kabinettskåp

Kan inget om gamla möbler men kallas detta kabinettskåp?
    Och hur mycket kan man tänkas sälja det för, jag har inte plats i mitt förråd för det längre?
    Click image for larger version

Name:	SA400042.jpg
Views:	1
Size:	119,2 KB
ID:	655662

Hallå Edvina,
    Kabinettskåp? Nja, välkommen förresten till vårt forum som går lite på halvfart så här efter jul och nyår.
    Du måste nog visa bild på inredningen i skåpet, innanför dörrarna, om någon ska våga gissa. Kabinettskåp
    var ju samlarnas paradis oftast med massor av små lådor för mynt, silver och annat värdefullt.
    Min gissning är att det är ett sideboard, öppet för porslin etc.

Värdet på ditt skåp är nog ringa för stilen ligger inte i tiden. Kom igen med nya bilder...so long...

Comment

Bild på insidan av skåpet

Hej
      Nu har jag tagit en bild på insidan av skåpet. Hoppas inte bilden blir så stor utan i lagom format.
      Lådorna går ej att dra ut.......? Tre små nycklar ligger i en låda men vet inte om dessa tillhör skåpet och var i så fall man hittar ett nyckelhål.
      Click image for larger version

Name:	SA400006.JPG
Views:	1
Size:	31,1 KB
ID:	543438

Comment

Ursprungligen postat av edvina Visa inlägg
        Lådorna går ej att dra ut.......?
        der er sat en lodret liste på. Den er kommet til senere og den forhindrer skuffer i at falde ud. Fjern den så kommer skufferne helt sikkert i brug.
        Måske listen er en "lås" så den kan skydes til siden - prøv det først.

Skab er en blanding:
        - barok, fyldninger og barok snoede ben
        - Rokoko, musling og de asymetriske blade
        - Louis Zeise, tandsnit (Gustaviansk)
        - sen empire - arkantus bort
        Last edited by hose; 2013-01-13, 16:05.

Comment

Stilen brukar kallas "30-talsbarock", en lite svulstigare och tyngre nystil, ofta barock men även andra nystilsdrag. 1930-40-talen var de populära.

Linneskåp kallade både mormor och farmor sina, då de hade dukar på hyllorna och nysilver i lådorna. Använder mormors till dukar, lite annan stil, lite mer sparsmakad med björkfanér på dörrarna från 1945 men inredningen är likadan.

Comment

Working...
          X