Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gammalt ekskåp
Collapse
X
-
Skåpet är ganska sönderrenoverat, masonit med hål för stereokablar som bakstycke, spånskivehylla.
Priset var satt därefter. När jag öppade möttes jag av en doft av 'gammal kyrka' så jag slog till.
Vad ska jag skriva i google för att finna bilder på liknande skåp?
-
Jag tycker inte att det ser särskilt gammalt ut, tyvärr. Min gissning ligger runt 1890-1930. Inget av beslagen verkar särskilt gammalt, även om det kan ha suttit ett äldre lås i dörren. Maskinspontad panel känns inte heller så gammalt.Tyvärr är detaljbilderna så suddiga att man inte kan säga något med utgångspunkt från dem. Jag tycker inte det känns helt svenskt utan kanske mer Tyskland eller Italien i sitt formspråk.
Comment
-
Nja, det är nog min mobilkamera och brist på fototeknik som lurar dig. Vare sig spontningen eller något annat är maskingjort (återkommer om gångjärnen). Hasparna till vänsterdörren, den utan låskolv, ser handfilade ut. Men du har rätt; är gångjärnen orginal (ser så ut) och maskintillverkade så är skåpet ungt. Jag får kolla dom bättre i morgon.Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggJag tycker inte att det ser särskilt gammalt ut, tyvärr. Min gissning ligger runt 1890-1930. Inget av beslagen verkar särskilt gammalt, även om det kan ha suttit ett äldre lås i dörren. Maskinspontad panel känns inte heller så gammalt.Tyvärr är detaljbilderna så suddiga att man inte kan säga något med utgångspunkt från dem. Jag tycker inte det känns helt svenskt utan kanske mer Tyskland eller Italien i sitt formspråk.
Men då har jag en fundering; jag tycker att det skulle vara roligare om skåpet var i första vågen av stilen, att det inte var gjort som en efterapning av ett gammalt skåp för att förlänga beställarens anor bakåt i tiden, utan att det var det 'senaste', bara längre ut i civilisationen så att säga.
Hängde renässansen kvar som toppmode i avkrokar in på slutet 1800-tal eller skulle man i så fall se skåpet som nyrenässans?
Edit: Det ser ju onekligen mer ut som lokale snickren på landet än tillräckligt gammalt för att vara av en 'mästare' pga gångjärn.
Snideriet, blommorna, har ju säkert en begränsning bakåt i tiden, när dök dom upp?Last edited by Grovsopen; 2012-11-03, 21:17.
Comment
-
Hallå i mörkret,
Nja, det är svårt att bedöma ev riktigt gamla prylar utifrån några bilder. Skulle gärna se en bild på hela skåpet med underrede och allt.
Brukar säga att föremål kan tala till sinnet. Då berättar skåpet att hon är från tiden men har fört ett hårt liv och mött många klantskallar
under årens lopp. Hon viskar också Holland, men jag hör så illa. Ska bli kul att följa tråden... so long...
Comment
-
Den tillfälliga placeringen i torpet gjorde det svårt att ta fullbilder. Jag antar att du menar bilder underifrån, då själva underredet är av senare snitt, inte alls samma kvalite i stil och sammanfogningar eller material som skåpet. Spontant gissar jag väggfast i orginal men bakstycket saknas så det är bara en känsla. Det finns pluggade hål i skivan, oregelbundet placerade, som kan tyda på fordom inredning.
Bilder kommer i morgon!
Comment
-
Tja, jag vet inte jag. Underredet hör nog till iallafall. Hasparna är utbytta, finns märken efter tidigare. Gångjärnen ser utbytta ut endast pga att försänkningarna ser hafsigt utförda ut, hittar inga tidigare fästpunkter dock. Jag ser inga direkta tecken på att dom inte är maskingjorda. Hur är det med träskruv som inte har spåret centrerat, kan man sätta ålder på dom? Det är ju bara beslagen som har skruvar, resten är träplugg eller smidda spikar.
Ber återigen om ursäkt för bildkvaliten.
Last edited by Grovsopen; 2012-11-04, 18:01.
Comment
-
Jahupp. Nu har jag googlat lite knackigt, jag vet ju knappt vad jag ska söka på, och dom enda objekt som dyker upp som ser snarlika ut är från 1500-talet vilket skåpets skick och hantverk inte säger något alls emot för en novis. Jag kan inte hitta alla sorters gångjärn som var tillgängliga för tiden, de jag hittat har montagehål som inte kan täckas av de som sitter nu, så slutsatsen av PES kunskapsbank i ämnet blir att en holländare vid sekelskiftet 1900 gjort sig mödan att karva och patinera ett nyrenässansskåp men sedan inte orkat pallra sig iväg till smeden för lite tidsenliga beslag.
Klantigt eller rent av ärligt..? Vem vet.
Tackar för input.
Comment
-
Jag tycker du ska skaffa dig en second opinion, t.ex. genom att maila några utvalda (skarpa) bilder till en auktionsfirma. Jag är absolut inte någon expert på detta, men har (i brist på andra repliker) framfört mina åsikter. Till det kan jag också tycka att karvsnittet i lunettdekorationerna är ganska grunda, vilket också tyder på relativt sentida arbete. Man ska inte heller glömma att det i Italien under sena 1900-talet framställdes en hel del möbler som skulle se långt äldre ut än de var, bl.a. genom tillägg av mycket synliga träplugg. Ibland också genom att använda gammalt virke, gärna maskstunget.
Comment
-
Att det faktiskt rör sig om ett ihopplock av gamla delar i form av vanlig återanvändning eller fulkopiering är nog den rimligaste förklaringen ändå. Gångjärnens enorma periodavsteg föranleder mig att föredra det förstnämda, om inte annat för att rädda ansiktet på snickaren eller möjligen hans kunder. Det råder knappast något tvivel om att vissa delar bär tecken på högre ålder, som inte kan härröra från endast patinering. Vissa delar som borde härröra från tiden för renovering har möjligen lite mycket patina; karvningen är orimligt sliten, och den är i ett stycke med en listform som återkommer i sådan mängd och skick att den knappast är återanvänd mer än möjligen virket, om den inte bara är delvis kopierad. Detta ihop med Peter S's kommentar om dess ytlighet pekar på att just den är 'nytillverkad' och patinerad.
Även om jag känner mig tillfreds med förklaringen kommer jag nog uppsöka expertis för att få lite mer historik på delar och renovering någon gång i framtiden. Fast den enda riktigt stora glädjen vore att få reda på att karvningen faktiskt har ålder, men det är som sagt högst tveksamt.
Under tiden får jag glädja mig åt att gällande marknadspris trunkeras av modet och vad ett nytt ikeaskåp i samma storlek kostar.
Comment
-
Hallå Sopen,
Försök gilla att gamla prylar/möbler renoverats och moderniserats under årens lopp, det ligger en charm i det. En historia
som kanske bara ditt skåp själv kan berätta.
Jag är är klen expert på möbler från 1600-talet men har lärt mig att det egentligen inte finns några åldersgränser. För den här
typen av möbler beställdes hos en snickare och det var köparen som bestämde stilen. Kan ta gift på att vitala delarna som
luckor etc är från tiden, alltså inte 1900-tal.
So long...
Comment
Comment