Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hörnskåp.
Collapse
X
-
Fantastiskt fint skåp, gångjärnen WOW, originalmålningen WOW, låset WOW. Ja, hela skåpet och skickat det framstår i, provinsarbete-kanske norrut, jämtland/hälsingland? Ålder, kanske andra hälften av 1700-talet. MEN-jag är absolut inte hemma på detta området, så rätta mig gärna i allt jag sagt
. Enda negativa som jag ser det är lagningen? på skåpdörrens överdel och de små hålen, är det trämask? Då kanske experterna kan säga något om härkomsten utifrån det...............ps vad är det för rund metallsak som sitter inne i skåpet på högra sidans överdel?
Last edited by prylsnubben; 2012-08-17, 11:37.
-
Välkommen till forumet, jowjo!
Jag håller med prylsnubbens uppskattning.
Ett mycket fint skåp, som ser ut att vara orört. Möjligen kan det finnas ett andra lager färg under det bruna, eftersom jag saknar den vanliga Anno och årtal, samt ev. namn upptill på skåpet eller baksidan av dörren.
Måleriet skulle tillskrivas den så kallade "Rosmålaren", Jöns Månsson (1767‑1847), Forsa socken, Hälsingland kring 1800, även om skåpet ger ett lite äldre intryck.
Naturligtvis kan det finnas andra målare, men just Rosmålaren är den som antikhandlare ofta och gärna lyfter fram.
Jag tror att om du kontaktar Bukowskis (till exempel) kommer de efter bedömning, att sätta ett utrop på mellan 20-30tusen.Last edited by Gideon; 2012-08-17, 12:54.
Comment
-
Efter en ny titt, verkar det som att skåpet blivit hårt renoverat och att det bara är ett lager, tunn färg av brunt? Jag tycker mig skönja bokstäver på insidan av dörren?
En sån här möbel måste man titta på i verkligheten, för att veta besked.
Ändock, det är ett fint, gammalt hörnskåp.
Comment
-
Renoverat.
Misstänker också att skåpet är renoverat även om mina kunskaper om allmogemöbler är starkt begränsade. I vilket fall som helst är det ju ett vackert skåp. De kraftfulla beslagen och likaså låset är ju hur härliga som helst. Beslagen bör väl vara återanvända eller ditsatta i efterhand. De är nog i första hand inte tillverkade just för detta skåp.
prylsnubben > Den runda metallsaken bör vara modern bricka och bult för fastsättningen på väggen. Vi får se vad jowjo svarar.
Gideon > Håller med angående färgen, renoveringen och likaså bokstäverna. Tycker mig kunna se några stora bokstäver överst (P.O.S.?) och sedan konturerna av "anno" under. Ett halvt "a", ett fullt synligt "n" och ytterligare ett "n", om än halvt. Med lite jobb kan det nog gå att läsa det eventuella årtalet.Last edited by Svärdsfalla; 2012-08-17, 15:46.
Comment
-
Skåpet är inte renoverat utan helt orginal förutom list biten på dörren. Ja det står pos anno 1728 på insidan av dörren. Vilket jag tycker verkar vara lite för tidigt.Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inläggMisstänker också att skåpet är renoverat även om mina kunskaper om allmogemöbler är starkt begränsade. I vilket fall som helst är det ju ett vackert skåp. De kraftfulla beslagen och likaså låset är ju hur härliga som helst. Beslagen bör väl vara återanvända eller ditsatta i efterhand. De är nog i första hand inte tillverkade just för detta skåp.
prylsnubben > Den runda metallsaken bör vara modern bricka och bult för fastsättningen på väggen. Vi får se vad jowjo svarar.
Gideon > Håller med angående färgen, renoveringen och likaså bokstäverna. Tycker mig kunna se några stora bokstäver överst (P.O.S.?) och sedan konturerna av "anno" under. Ett halvt "a", ett fullt synligt "n" och ytterligare ett "n", om än halvt. Med lite jobb kan det nog gå att läsa det eventuella årtalet.
Comment
-
Skåpet har bra storlek och modellen med många nersänkta speglar och en öppen underdel har funnits i stort sett överallt,men tittar man på måleriet och vissa drag och lite orangrepp så gissar jag på Västergötland,Småland men det är min egen tolkning och säker kan man aldrig vara när det gäller den provinsiella allmogen.Svårt att säga också ngt.om målningen men i mitt tycke känns den lite för kladdig för att vara orginal men man måste se det live, speglarnas målning är nog utan tvivel riktigt och extra plus för lås och gångjärn.Hur som helst ett trevligt och användbart skåp.
Comment
-
Hallå Jowjo,
Visst är skåpet från tiden men ack så misshandlat.
Gångjärn och lås kommer från ett större skåp, lite äldre än ditt, och jag gissar att skåpet ursprungligen
var drickamålat. Det förtar inte charmen men påverkar värdet.
Möjligen övre delen av ett golvskåp, men utan mått och mätt är det svårt att säga.
So long....Last edited by Kim von Platen; 2012-08-18, 07:58.
Comment
-
Höjden på skåpet är 95 cm. Och bredden 65 cm.
Beslag och lås ser ut att ha suttit där sedan skåpet blev tillverkat alltså inga andra hål eller dylikt.
Är det någon som har bilder på något liknande skåp för jag har aldrig sett ett liknande?
Det finns lite spår av färg som är grön och orange på krön och runt speglar i övrigt ser jag inte att det finns någon färg under
Comment
-
Efter detaljstudier, vid uppförstoringar, är det ofrånkomligt att hörnskåpet har renoverats hårt.
Hur långt tillbaka kan Du följa den i ägo?
De lagningar/tillägg som ses på bilderna, ser ut att vara utförda samtidigt som skåpet fick sitt nuvarande utseende.
På hyllkanterna kan man se att marmorering en gång funnits, dörrens nya list ovantill har samma färg som brunlaseringen i övrigt.
Det vore därför fel att hävda att hörnskåpet är i orört skick, även om den är i övrigt är välbevarad. Förändingarna kan alltså ha gjorts innan Du övertog den.
Comment
-
Tack för dom upplysningarna.
Vad tror du om ålder och värde på skåpet trots att det blivit renoverat en gång i tiden?
Jag vet ingenting om skåpets ursprung. Köpte det pga att jag aldrig sett ett liknande samt att jag tycker det ser trevligt ut
Mvh jowjo
Comment
-
Jag tycker att åldersuppskattningarna från andra är bra, samt att T.N.s bedömning är vettig. Utgående från modellen bör det vara 1700-talets mitt till 1800 ungefär.
För ett värde i auktionsutrop är det bäst att vända sig till de erfarna auktionisterna på t.ex. Bukowskis och Stockholms Auktionsverk per mail med bilder. De vet hur mycket marknaden uppskattar ett sådant här föremål idag.
Ett orört skåp, med den attribuering jag gjorde i början av tråden, är "säkra papper" som bibehåller sitt värde, oavsett konjunkturläge.
Men med de förändringar som hörmskåpet blivit utsatt för, sjunker värdet en del. Å andra sidan är det svårt att veta om två auktionsbesökare tycker om skåpet lika mycket, och därmed driver upp priset.
Därför är det svårt att säga säkert att hörnskåpet är värt 15tusen eller rentav 5tusen.
Hur mycket, normalt sett, kan någon av experterna här, tala för om Dig:
Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...
eller dem med antika möbler som specialitet:
Comment
Comment