Sandsynligvis en dansk smuk spejl i ramme af mahogni, buet top med demi lune med indlægning af lyst træ; øverste spejlglas bemalt med springvand og kvinde i empirerobe, 19. årh.s begyndelse (1810-1820)
ja tak. Jeg havde egentlig ikke brug for det spejl. Jeg tog det her på 24 cm gange 72 cm ned.
Men jeg kunne bare ikke lade være at købe - prisen idag var latterlig lav.
Jeg havde ikke set dit svar - jeg var igang med foto. Her er bagsiden.
Ja de er nu dejlige begge to. Det ene meget lille.
Det er et luxus problem
Jeg betalte 198 kr idag. Det ar så god en handel at jeg måtte reagere. Det var en genbrugsbutik og de havde sat prisen meget lavt. Spejl var kommet ind idag. Jeg var heldig at komme forbi.
Tak -
Nej det var 198 kr for spejlet idag. Det store.
Det lille spejl hang allerede på min egen væg - og det står nu gemt lidt af vejen. Jeg skal finde et passende sted.
Konen synes at vi har for mange - hun kan ikke forstå at jeg købte endnu et spejl.
Til hendes forsvar. Så startede jeg med at udskifte et spejl med dette sen empire spejl. Så anskaffede jeg det lille - og idag nr 3. Så hun har ret - jeg er skør.
Jag tycker inte alls att Du är skör, hose, utan klok.
Det kan meddela Din kone med gott förbehåll härifrån.
Det är liten investering som har gjorts av Dig, och det lär bli en nolla extra den dag spegeln tar en ny tur på marknaden.
Din senare bild har jag visst sett tidigare på AP? Där kan vi prata 1840/50-tal.
Som sagt var, bild på baksida här också, tack.
Når jeg går en tur - ser en ting hvor forholdet pris/historie slet ikke hænger sammen. Her er 3 spejle 150 til 200 år gamle. Pris latterlig lav. Jeg kan bare ikke lade være. Jeg er tvunget til at købe. Konen siger at jeg skal indkassere fortjenesten - jeg synes bare. Jeg har købt billigt. Det har flere årsager - den ene er at interessen er langt lavere end fortjent. Jeg har set empirespejle til 3.000 - 4.000 eller 5.000 kr. Og de er usælgelige. Selv 5.000 kr er en fornærmelse for så god en antikvitet. Original spejlglas. Empire fra tiden - det er sindsygt at interessen er =0
Nå her er bagsider. Og ja jeg har vist det på AP. Købte det sen-empire forddi jeg havde set nogle stykker (empire) som jeg ikke havde købt. Ønskede mig et selv. Købte derfor sen empire, forbedrede med det lille maleri på næste.
Jeg er slet ikke interesseret i at sælge - jeg skal bare købe et slot Et med mange værelser - tårne og spir.
Første billede er af det lille spejl - de 2 øvrige af sen empire spejlet.
Jag har svårt att förstå att intresset och därmed priserna är så låga. De låga priserna på empirespeglar bekräftas även av sålda speglar på lauritz.com - verkligt fyndläge även där. Jag hade ett samtal med Ulrik Kemnitz i lördags på Helsingborgsmässan och han bekräftade att branchen i Danmark har problem.
Problemet har mange årsager. Her er et par:
1. Dagens stil er minimalistisk - pynt ses som unødvendigt
2. Moden foreskriver glas, stål & IKEA - der er ingen plads til mørke møbler.
3. Antik er ikke moderne
4. De som satte pris på disse ting i 1960erne, 70erne og 80erne - de dør idag og arvinger har ikke plads. Deres boliger er fyldte for idag køber man nyt, smider ud og køber mere. Et møbel spejl, chartol eller kiste kræver plads. Plads som man ikke har så arvestykker er der ikke plads til.
5. Det som står hos mor og far - er ubrugligt. Det man husker fra oldemor eller tip-oldemor er eksotisk.
6. De unge køber små boliger
7. danskerne har ikke sans for kvalitet. Pletsølv var det man brugte, i Sverige bruger i sølv - I Danmark var plet sølv det foretrukne for folk. At betale ekstra for kvalitet , nej tak - det her er godt nok.
Udbud overstiger efterspørgsel - så har vi dilemmaet. Jeg køber ind, lang mere end jeg kan bruge. Jeg ved godt at det måske ender på lossepladsen, eller som metal skrot. Men så må det være. Mine spejle har ingen fremtid, men de er fredede så længe jeg er her.
Comment