Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överdel till hörnskåp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Överdel till hörnskåp?

Funderar över detta gammla ruckel. Om det är en överdel till ett hörnskåp som stått på tok för länge på en loge? Någon som tror sig kunna veta ålder på det? Slitet o maskätet är det.. Låstet på dörren är inte orginal. Det sitter för högt.
    Click image for larger version

Name:	100_2210.jpg
Views:	1
Size:	140,8 KB
ID:	649350 Click image for larger version

Name:	100_2229.jpg
Size:	116,0 KB
ID:	649349 Click image for larger version

Name:	100_2236.jpg
Size:	64,4 KB
ID:	649351 Click image for larger version

Name:	100_2217.jpg
Size:	73,1 KB
ID:	649352 Click image for larger version

Name:	100_2233.jpg
Size:	84,4 KB
ID:	649353

Jag gissar att det är resterna av Dalmåleri, Rättviksmåleri från södra Siljansbygden.

Av vad man kan se av det inte alltför utflippade måleriet, det blev värre med tiden, och det ganska avancerade snickeriet lägger jag mitt grundtips snarare före 1800 än efter, kanske 1780-90-talen.

Jag är mycket fundersam när det gäller gångjärnen, dessa tycks vara senare och kanske samtida med låset. Men frågan om hur det såg ut innan får hänga i luften.

Försiktigtvis föreslår jag också att det kan vara ett självständigt hängande hörnskåp. Men man vill se rester av upphängningsanordningen som är äldre än de som nu skymtar. En gammal hästsko t ex - eller spår av en dylik.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Jag gissar att det är resterna av Dalmåleri, Rättviksmåleri från södra Siljansbygden.

Av vad man kan se av det inte alltför utflippade måleriet, det blev värre med tiden, och det ganska avancerade snickeriet lägger jag mitt grundtips snarare före 1800 än efter, kanske 1780-90-talen.

Jag är mycket fundersam när det gäller gångjärnen, dessa tycks vara senare och kanske samtida med låset. Men frågan om hur det såg ut innan får hänga i luften.

Försiktigtvis föreslår jag också att det kan vara ett självständigt hängande hörnskåp. Men man vill se rester av upphängningsanordningen som är äldre än de som nu skymtar. En gammal hästsko t ex - eller spår av en dylik.
      Ohh tackar HgF, Dum fråga. Finns det något värde i detta hörnskåp?

Comment

Jag håller med HgF "att det kan vara ett självständigt hängande hörnskåp", men för mig är drickamåleriet sekunda och sent 1800-tal.
        Låset vittnar att det ersatts, kanske i samma veva som skåpet målades om.
        Originalfärger finns ganska säkert bevarade, så det här skåpet är ett projekt för en konservator att återställa till ursprungligt skick, som den såg ut i slutet av 1700-talet.

Självklart finns det värde i skåpet, och jag gissar att det blir en antikhandlare som ropar in den auktion f.v.b. en konservator, så att den sedan kommer ut på marknaden som en riktig antikvitet.
        En halv tusenlapp till ett par hela, beroende på var och när, kan det nog bli för Dig, MrTompa.

Comment

Working...
        X