Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

stolar från Dalarna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: stolar från Dalarna?

Jag har köpt 4 stolar här hemma i Hälsingland. Trodde från början att de var lokaltillverkade tills jag såg den bilden i en gammal Antik&Auktion från 1995 nr 12. Stolarna är i varierande skick men mycket charmiga tycker jag.
    Vet någon till 100% om stolarna kommer från Dalarna?

Mvh bonnie
    Bifogade filer

Om det geografiskt till 100% går att placera dom i Dalarna är nog svårt. Har en snarlik ståendes. Den är köpt i Västergötland. Annars är stolarna trevliga och dessutom en med peltarygg.

Comment

Jag håller på och läser en massa om gamla allmogemöbler, gjorda främst före industrialiseringen, har ju blivit besatt av allmoge mer eller mindre hahah. Tänkte på att det finns olika stilar som tillhör vissa område i Sverige, t ex dalarna eller hälsingland. Det går ju ibland att komma fram till var möbler är gjorda, trots att de inte är signerade...
      Det var kanske en sådan modell som tillverkades lite här och där eller så tillverkades de i ett och samma område men såldes till olika delar av landet...

Comment

Hallå Bonnie,
        Dina trevliga stolar är väldigt vanliga och tillverkades nog i större delen av landet under Karl Johanepoken. Den dalablå färgen för naturligtvis tanken till Dalarna, men.....

Stolen på bilden har inte skölformat överstycke (peltaform) så artikeln ger inte vägledning...so long..

Comment

Jag får nöja mig med detta =) Har köpt 4 sådana stolar i varierande ålder och skick. De är kanske gjorda i Hälsingland i så fall och bilden i tidningen blev villospår för mig ;-)
          Jag har även köpt signerade stolar, finns det någon dokumentation om snickare i Sverige på 1800 talet?
          mvh Bonnie

Comment

Mycket finns dokumenterat, Bl.a. Lindomesnickarna. Mölndals museum har gett ut en skrift där många av snickarnas signaturer finns med. Även så finns många kända stolmakares signering dokumenterade i ett antal böcker.
            Naturligtvis finns det ett stort antal lokala tillverkare som gjort möbler av olika slag. Dom kan det vara svårare att söka uppgifter om. Vad gäller lokala allmogemöbler är det nog ännu svårare att veta vem.

Comment

Jag har en hel bok om allmogesnickare i Hälsingland så är det signerat hittar jag uppgifter. Däremot de stolar jag har signerade hemma är tillverkade någon annanstans. Jag kan ta bilder på signatur och visa här, i samma tråd. Kanske lite dumt att starta en ny tråd för varje fundering jag har ;-) Återkommer strax!

Comment

Kan vara ägare signatur men har jag tur så är det snickare som har skrivit sitt namn
                Bifogade filer

Comment

Hälsingland Dalarna och några fler landskap har bra koll på sin allmoge. Här i Västergötland är det sämre vat jag vet.
                  Snickare eller ägarmärke på dina stolar? Nu är du nere på namn som är mer eller mindre okända, då börjar svårigheterna. Nu ser jag inte vad det står för namn på dina stolar men du förstår säkert vad jag menar. Själv tror jag det är ägarnamn på stolarna.

Comment

Hallå Bonnie,
                    När det gäller t ex skåp är experterna bombsäkra på varifrån dom kommer, vem som snickrat och vem som målat. Stolar, icke sa Nicke. Håller med UE om att signaturerna sannolikt är f.d. ägarnas namn.

Landets främste expert är Jörgen Martinsson (Antikrundan och auktionshuset Probus i Stockholm). Att fråga kostar ingenting... so long...hälsa från mig...

Comment

Den blå färgen skulle på stolen till vänster skulle nog faktiskt få mig att gissa på just Hälsningland.

Det handlar om Karl Johanstolar, som högreståndsmöbler är de här moderna 1825-1850 ungefär. Stolen är som synes märkt 1895, vilket känns väldigt sent, men kanske inte är omöjligt, även om jag tycker de är lite väl slitna för det. Det står ett årtal ovanför, som delvis verkar överklistrat med fraktsedeln. Jag tror dock att den blå är lite äldre än andra (som vad det ser ut verkar vara i furu men björkimitaitonsmålad - kan det stämma?).

Att spåra någon allmogemålare kräver nog att det finns dekorationsmåleri som går att koppla till specifika konstnärer, blomsterkransar, kurbitsar eller liknande. Tror inte det går med stolar som de här. Jag gissar att stolsmakaren och förste ägaren bott i närheten av varandra, troligen i samma socken. Möjligen finns snickarna i trakten dokumenterade av hembygdsföreningen, och kanske kan man den vägen hitta namnet på personen. Jag kan tyvärr inte läsa vad det står på stolarna i övrigt - P. --- man? Ett foto med bättre upplösning skulle nog behövas.

Comment

Problemet är att jag har förvirrat mig rejält här i tråden och har visat bilderna på andra stolar som är signerade
                        Jag bifogar nya bilder. Den stolen som är med blommor på, det är den som är daterat till 1895. Stilen verkar stämma, men tyvärr ingen originalfärg antar jag. Den andra stolen som jag har påbörjat avlägsna ett antal lager med färg och som är ursprungligen gul/svart dekor på kanter tror jag tillhör samma tidsperiod (den som har svårläslig signering under). Det är rätt jobbigt att hålla på och skrapa bort alla dessa påmålningar... Brukar ta bit efter bit mellan tentorna

mvh bonnie
                        Bifogade filer

Comment

Aha. Alla stolarna är Karl Johanstil. Den till vänster på den nya bilden känns ganska förflackad i stilen och ger ett mer modernt intryck, så den känns mest trolig att vara just den stol som är från 1895. Då skulle jag anta att de övriga är lite äldre. Guld/svart är ganska typiskt ungefär 1875-90. Stolen med lyran till höger ser ut att ha just någon björkimitationsmålning.

Comment

Tack så mycket, FBQ! informationen du delar med sig är ovärderlig =)

mvh bonnie

Comment

Working...
                            X