Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 chiffonje, bemålad furu, 1800? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

chiffonje, bemålad furu, 1800?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: chiffonje, bemålad furu, 1800?

Jag har i alla fall köpt en gammal chiffonjé för att kunna ställa fram några utav mina kära ägodelar. Det är inget högt värde i möbeln pga alla skavanker men jag tycker att den uppfyller sitt syfte i mitt hem Tills jag hittar nåt annat.
    Det jag undrar om är ju så kart ålder på chiffonjén. Jag har inte kunnat ta bra bilder på baksidan, pga vikten. Tungt och jobbigt att flytta fram och tillbaka...
    Det är inte ett helt bakstycke utan det är nån sort av plank eller brädor som sitter där. Nån sort av fattigmans lösning skulle jag tro. Eller så byggde man så på vissa ställe i landet. Med mina ringa kunskaper i dessa område vill jag inte uttala mig så mycket utan jag vänder mig till er för att få lite hjälp eller åtminstone vägledning

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

???

Ingen som vet??

Comment

Jodå, men en och annan vetare kanske är "trött" på den här typen av chiffonjéer från slutet av 1800-talet. Var och varannan veckotidning har såna här återkommande läsarfrågor.
      Blandstilsmöbeln är underskattad idag, alla tycker om den, men nästan ingen vill ha den hos sig.
      Därför är också priserna låga, men jag tror att kommer en tid då de blir dyra och uppskattas efter förtjänst. Din chiffonjé från 1890-1900 är vacker, tycker jag, och den rara keramiksaken i skåpet ger den ett lyft.

Lås brukar skvallra om tiden, och här gör Dina det också, vilka kallas för instickslås. Läs om den, ganska långt ner på denna intressanta och lärorika länk:
      Sidan du letade efter finns inte längre på denna adress. Det kan bero på ett stavfel, att sidan inte längre finns eller att den flyttats. Prova att söka igen.

En bra beskrivning på underskattningen av de sena 1800-talsmöblerna ger detta citat
      "År 1846 upplöstes skråväsendet i Sverige och snickarämbetets stränga kvalitetskontroller upphörde. Möbelsnickarna fick nu möjlighet att fritt utöva sitt hantverk. Under 1800-talets andra hälft blev det allt vanligare med maskintillverkade partier och möblernas kvalitet sjönk högst påtagligt.
      Bokverket Mästarnas möbler sätter punkt redan 1850, och publikationen Svenska möbler omfattar endast hundra år, 1890–1990. Detta avslöjar mycket om vår syn på det sena 1800-talets möbeltillverkning i Sverige. Trots allt tillverkades även under denna period förnämliga möbler, om än inte med samma självklarhet som under föregående sekel."

Av: Märta Holkers
      Publicerad i Populär Historia 3/2008 http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=43&vid=1520

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        J Din chiffonjé från 1890-1900 är vacker, tycker jag, och den rara keramiksaken i skåpet ger den ett lyft.
        Tack så mycket, Gideon!
        Jag tycker också om chiffonjén. Har gått runt i huset med den rara keramiksaken men hittade inte vettig plats för den bland moderna möbler i huset. Men i chiffonjén ser det helt annorlunda ut! Nästan samtida! Perfekt! Blev som en piedestal Synd att sådana möbler är underskattade idag, men men. Det är bra för dem som gillar sådant eftersom man kan göra fynd!

Hälsningar Bonnie

Comment

Working...
        X