Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skåp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skåp

Hej!

Jag har ett skåp som jag skulle vilja ha lite information om. Vet inte om det faller in här eller om det ska vara i den nyare möbelgruppen.

Funderar på att lämna in det och få det renoverat men vill först ha reda på om det är värt det och hur det möjligtvis har sett ut en gång i tiden. Skulle vilja försöka få det liknande så som det såg ut i orginalskick. Tycker att jag letat mycket för att hitta ett liknande men antingen är de mycket mindre eller mycket större.

Skåpet är målat flertalet gånger kan se svart, beige och vitt som är det överstalagret, invändigt är det omålat och där är det ek, men tycker att det ser ut som att det är faner.

Skåpet är ca 1.3m brett, 2.0m högt och 0.8m djupt.

Viken stil är det?
    Ungefärligt årtal?
    Ursprunglig färgsättning eller trä?
    Hur vanligt är det?
    Tillverkare?

Mycket frågor blev det visst men tackar allra ödmjukast den hjälp jag kan få!
    Bifogade filer

Hallå Modinskan,
    Varför bara en bild? Svårt att gissa, men klädskåpet ser ut att vara nyrockoko även om dekoren på dörrarna känns påklistrad. Möbler från den tiden var ofta fanerade. So long...

Comment

Borde ha lagt in fler bilder, men min iver vann över förnuftet. Skåpet fungerar som barskåp idag så det är fullt med drick/kristallglas och flaskor så att ta ut dessa och fotografera invändigt och bakom var ett för stort projekt för tillfället, men kan kanske ta några kort trotts detta. Dessutom är skåpet riktigt tungt, så att flytta ut det och få ett kort på baksidan är ett projekt i sig.

Angående din kommentar ”dekoren på dörrarna känns påklistrad”, kan möjligtvis vara så men tittar jag på insidan av dörrarna så är dessa inte släta utan den delen som är innanför listen är försänkt eller mer korrekt uttryckt en tjockare ram och tunnare skiva i mitten (lägger upp en bild på detta i kväll), antar att det är för att göra dörrarna lättare. Så jag tror att även om dörrarna inte sett så ut från början så har det varit något framför denna skarv som blir.

Du nämner faner, tror du det varit omålad faner även på utsidan, funderade på om det har varit ekfanerat (som inuti skåpet) med svartmålade detaljer tex på den lilla profilen (listen, kanten) mellan skåpet och överdelen. Över vänster dörr ser du kanske att färgen lossnat, så att det ser ut som ett rakt tjockt streck (närbild kommer i kväll) här hade den vita färgen redan lossnat så jag skrapade ytterst försiktigt och det ser ut som att det är svart färg i botten, därefter målat först med beige och sedan vitt.

Roligt formum det här och tack.

Comment

Bild 1 nedan: insidan dörr. Ekfaner invändigt, känns kanske inte som att faneret är av bästa kvaliten, men vad vet jag.

Bild 2: Närbild krönet och den avskavda färgen. Efter ett antal försök gav jag upp att få ett bättre kort på området, kombinationen mörkt rum, glansigt skåp och blixt.

Bild 3: Sidan av skåpet, krönet är ung 6 cm, annars är överdelen helt platt.

Bild 4: Närbild speglarna, insidan speglarna är (utifrån sett) förhöjda gentemot ramen med ca 1 cm.

Bild 5: Närbild krönet och dess snideri.

Tacksam för all hjälp jag kan få
        Bifogade filer

Comment

Stilar och så´nt är inte min specialitet men snickeriet invändigt känns 20-tal och skåpet har nog varit i lackad ek från början.
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Del av ett större möbelgarnityr - ca 1920-talet.
            Ek under - gissar att skåpet var i ekyta fråna början.

Hur vanligt:
            Svår fråga omöjlig att besvara. Halveringstiden har kortats av betydligt under 1900talets sista tredjedel. Gissar att marknaden nu är nära obefintlig.

Tillverkare:
            Svensk möbelfabrik.

Comment

Hallå M,
              Nu vet du mycket mer, eller hur? Skåpet hade säkert samma fanér på utsidan och jag skulle nog inte lägga mina sista slantar på att renovera. Svärtade detaljer, nej. Jag skulle nog måla svart, egenhändigt. Kul att få titta in i ett barskåp av jätteformat...so long...
              Last edited by Kim von Platen; 2010-10-05, 22:52.

Comment

Nånting med att ek innehåller garvsyra gör att det tydligen inte går att renovera upp en målad ekmöbel till original. Min far sa alltid att så fort du målar ek så har du förstört den Jag lyssnade inte.. och är fortfarande jättenöjd med mina vitmålade möbler efter 20 år
                Men skåpet är fint och en mycket bra och rymlig möbel i bra kvalitet som är svår att hitta idag, speciellt värdemässigt. Skrapa av den lösa färgen och sätt en ny list i framkant på dörren och måla sen om den i den färg/nyans du tycker om!
                På mässan i Älvsjö hade de 2 stora skåp, förvisso vitrin, som var målade i 2 olika grå kulörer i matt färg och de var supersnygga!

Comment

Tack för all hjälp, då har jag fått mig en funderare. Var övertygad tidigare att renovera den till orginalskick, vilket dock inte passar i rummet möbeln nu står i. Grått eller svart skulle nog passa bättre, men vill inte förstöra en gammal möbel. Men enligt era åsikter så verkar det vara försent att rädda den!

Comment

Försent att få tillbaka originalskick ja, men att rädda den är definitivt inte försent Den kommer att bli jättefin med lite kärlek och omvårdnad!

Comment

Kanske att jag gav fel intryck i mitt tidigare inlägg, jag ska alltså inte slänga möbeln, tipset med matt grå färg har börjat bli en plan. Skulle passa utmärkt med resten av inredningen!

Comment

Working...
                      X