Ett vackert orginalmålat slagbord med monogram och årtal 1819, troligen från småland fick mig att åka till huwfudstaden, var det värt det, ja.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bröllopsbord
Collapse
X
-
Min humuristiska sida förbjuder mig att inte fråga: är vita strömuttaget jordat?
På tal om att inte svara just på om bordet var värt att sticka till Stocken för.
Undrar i mitt stilla sinne om pottan har mycket krakelyrer?
Bordet var ju som bord är mest, riktigt bra, med blå färg. Minns inte vad för blått pigment som var på ropet vid den tiden.
Comment
-
TN du har glömt bort Äjths fråga som jag parodierade på. Äjth lekte troll, det tro tusan att lådan invändigt kan var precis lika interessant som om uttaget är jordat. Jag tyckte hela förfarandet var lite kul, du visar ett bord och genast så blir en låda på bordet riktigt intressant, hur ser den ut invändigt?
Vi vet ingenting om blått pigment från tiden då bordet gjordes?
Comment
-
Attjag frågade om låda lådor beror på att av någon
anledning så betraktas det som "finare att bordet har
sådan sådana. Har inte riktigt förstått varför men så är
det.
Pariserblått,berlinerblått och dalablått är namn på blåa
färger som fanns vid den tidpunkten. Finns naturligtvis
ett stort antal varianter på blått beroende på hur de bröts.
Comment
-
Ursäkta T.N om jag förbisåg ditt bord, men lådan som ligger på bordet tilldrog sig större intresse och jag tror inte jag fått svar på min undran. Är det en låda? och hur ser den i så fall ut inuti. Anledningen att jag frågar är att jag har en låda med kryddfack som saknar lock och när jag såg din låda tänkte jag att detta kanske var en kryddlåda.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Jag försökte va lite ironisk mot 766 men det uppfattades nog lite fel, ledsen för det. På din fråga Äjth så kallades dessa skrin för timplådor/ljuslådor men just detta skrin har använts som kassaskrin för det har lås och dessutom så låg det flera kvitton och skuldebrev från 1800-talet.
Comment
Comment