Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekskåp 1800 något

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ekskåp 1800 något

Undrar lite över denna pjäs, vet att den fanns på en vind på Vasagatan 1907. Var tror ni den är tillverkad och när? Jädra fint Ek skåp tycker jag.
    Bifogade filer

Garnityrmöbel, svensk snickerifabrik, nyrenässans, 1800-talets slut.

Comment

Hallå Bajen Nina,
      Ditt skåp, möbel är det, är säkert ek och jag håller med HgF i det mesta, men för mig luktar möbeln Tyskland eller Österrike.
      So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå Bajen Nina,
        Ditt skåp, möbel är det, är säkert ek och jag håller med HgF i det mesta, men för mig luktar möbeln Tyskland eller Österrike.
        So long...
        Det jag fick veta är att det troligtvis är ett Stockholmsarbete, från familen som ägt skåpet sista 100 åren..

Comment

I världen av avancerade europeiska skänkskåp i nyrenässanbsstil är den här möbeln trots allt ganska enkel. Motsvarande tyska kan vara mycket mer utarbetade i snideriar, arkitektur och omfång än denna, samt oftast i mörkbetsad ek och inte sällan blankbonade eller lackade.
          Det är detta sammantaget som gör att jag ogarderat föreslår ett svenskt utsprung, fast ritningarna och de avancerade snickerimaskinerna med varts hjälp skåpet kom till världen kanske var tyska.

Comment

Det köper jag. So long...

Comment

Det köper jag. So long...
              Om någon är sugen på en Ekmöbel så finns en chans nu, auktion i morgon 16:00 men går att bjuda på nätet nu.

http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={2A4C1BDF-5E7C-42AD-862F-98F82318D2A9}

Comment

Heja Bajen,
                Får du 800:- skulle det förvåna, som tack för kommentarerna kan du väl
                meddela vad möbeln landade på. So long...

Comment

Heja Bajen,
                  Får du 800:- skulle det förvåna, som tack för kommentarerna kan du väl
                  meddela vad möbeln landade på. So long...
                  Någon har tydligen bjudit 2000:- ser jag.
                  http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={2A4C1BDF-5E7C-42AD-862F-98F82318D2A9}
                  Pes är mitt google.

Comment

3100 kr klubbades skåpet för, dvs 3780 kr inkl provision och slagavgift.

Comment

Hallå och grattis,
                      Hänger tydligen inte riktigt med i prisutvecklingen...so long...

Comment

Hej!

Ditt skåp, kallat buffét, är tillverkad på 1880-1890-talet i nyrenässans. Dessa möbler är stora och tar plats, men ack så vackra! Ett värde ligger troligen runt 5000-10.000 kronor.

Hälsningar,

k.a.stevens

Comment

Hallå Bajen,
                          Grattis, kul att gamla ekmöbler tycks vara på väg upp men det är långt kvar till deras rätta värde. So long...

Comment

Ser tungt ut!!!
                            Mvh Maria

Comment

Working...
                            X