Hallå Bajen Nina,
Ditt skåp, möbel är det, är säkert ek och jag håller med HgF i det mesta, men för mig luktar möbeln Tyskland eller Österrike.
So long...
Hallå Bajen Nina,
Ditt skåp, möbel är det, är säkert ek och jag håller med HgF i det mesta, men för mig luktar möbeln Tyskland eller Österrike.
So long...
Det jag fick veta är att det troligtvis är ett Stockholmsarbete, från familen som ägt skåpet sista 100 åren..
I världen av avancerade europeiska skänkskåp i nyrenässanbsstil är den här möbeln trots allt ganska enkel. Motsvarande tyska kan vara mycket mer utarbetade i snideriar, arkitektur och omfång än denna, samt oftast i mörkbetsad ek och inte sällan blankbonade eller lackade.
Det är detta sammantaget som gör att jag ogarderat föreslår ett svenskt utsprung, fast ritningarna och de avancerade snickerimaskinerna med varts hjälp skåpet kom till världen kanske var tyska.
Ditt skåp, kallat buffét, är tillverkad på 1880-1890-talet i nyrenässans. Dessa möbler är stora och tar plats, men ack så vackra! Ett värde ligger troligen runt 5000-10.000 kronor.
Comment