Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sengustaviansk stol?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sengustaviansk stol?

Hej,
    jag har kommit över en gammal stol som jag hoppas är gammal på riktigt.
    Är det någon som har koll på detta och kan berätta något om stolen?

Som ni ser så har det häftats igen på undersidan. Ska man våga ta bort detta och se om man kan få mer ledtrådar om stolen eller låta det sitta kvar?

Tacksam för svar.

/Simme
    Bifogade filer

Hellre höggustaviansk - men mitt grundtips är stilmöbel.

Comment

Av bilderna att döma så ser det ut som en stilkopia och troligen inte svensk?? detta är vad jag ser men man kan aldrig vara 100%, åldern kan vara från slutet av 1800 men också en bra bit in på 1900. Patinerad och nån slags förgyllning? undersidan av sitsen är väl troligtvis med stålfjädrar? därför sitter det ett helt stycke tyg under för att dölja fjädrarna.

Comment

Jag är absolut ingen expert på möbler! Jag säger fransk louis seize, med täta kannelyrer både på fram- och bakben. Proportionerna tycker jag känns okej, men det är svårt att uttala sig om det är en stilkopia utan att ha sett hur det ser ut på undersidan.

Comment

Vid en hastig titt på bild ett så ser allt bra ut. Men när jag tittat på de andra bilderna så finns det saker som gör att det antagligen är en stilkopia. Där ryggstödet skarv som förenar övre delen med ryggstolparna så skall skarven på en 1700-tals stol vara vertikal eller horisontell. På 1800-talet gjordes skarven diagonal som på din. Patinan och slitaget ser konstlat ut. Fleuronen, "blomman" vid främre benen är inte speciellt välgjorda. Stolen har lite överdrivet slitage där det inte borde vara så mycket slitage. Som det ser ut nu så är stolen en stilkopia. Du kan med gott samvete ta bort lite av tyget under stolan. Sargens insida ger nog klart besked om stolens ålder. Ta några bilder på insidan av sargen och en bild på benens sammanfogning om det går.

Comment

Hallå Simme, Din stol är dess värre en stilmöbel, ovanligt fin, men en detalj avslöjar obönhörligen åldern. Skarven i ryggmedaljongen var alltid vågrät under 1700-talet, senare stolar hade "vinkelrät" skarv.

Min gissning är att någon vid sekelskiftet ville kompletter sin möbelgrupp och lät en snickare göra en eller några nya. Snickaren gjorde allting rätt, men var modern. Trevlig stol, förebilden är fransk..so long.
            Last edited by Kim von Platen; 2010-03-09, 16:31.

Comment

En blandning av Hepplwhite- och Queen Anne stil... kanske
              Söt, ja.

Comment

Stolen är i gustaviansk stil när den gustavianska stilen var som mest gustaviansk, den kan med andra ord inte bli mer gustaviansk (stil), fast man kan ha synpunkter på proportionerna, men det är en obetydlig bisak.

Jämför gärna Lilla Bukowskis senaste auktion (S191) nr 122.
                Last edited by HgF; 2010-03-09, 22:07.

Comment

Ärligt! Jag kan inte berätta något om just din stol jag kan bara ge förslag till vad man kan jämföra med. Men sen finns det ju expertis som säkert vet, men det kanske kostar pengar.

Comment

Hur som helst, kan den vara äktsvensk och hur ser man det då? Eller är den drabbad av eklekticismen? Vem kan svara på det?

Comment

Hallå Beslutsam, Nu har du bestämt dig för att det finns ingenting äktsvenskt i möbelhistorien, eller hur? Det stämmer nog, i alla fall vad gäller den här omskrivna stolen som har fransk förbild och skarv i medaljongen som visar att det är en stilmöbel. Inom skeppsbyggnad var det annorlunda, inget land eller världsdel, hade viklingaskepp före Norden. So long..

Comment

Jag har inte bestämt det, det måste vara någon annan lång tid tillbaka. Däremot har ni bestämt att den är i gustaviansk stil, fransk påbrå och ålder, fast där kommer osäkerheten viss fram.

Comment

Den gustavianskla stilen har ett franskt ursprung men den är så omtolkad här i Sverige, på ett så egenartat sätt att stilen inte kan kallas fransk. Stilen i sig har sina rötter i klassicismen - oj viket ord. Men klassicismen är väl inte fransk? Nej, den är grekisk/romersk, och den klassicism som ligger till grund för vår från Frankrike inspirerade gustavianska stil är i sin tur inspirerad av de fynd man hade gjort vid skövlingar (kallas officiellt utgrävningar) i den italienska staden Pompeji - runt så där 1760-70-talen, eller där omkring(?). Staden Pompeji överraskades år 79 av ett vulkanutbrott som begravde staden och många av dess innevånare under ett tjockt täcke av aska. På 1700-talet hittade man staden av en ren tillfällighet och i jakten på guld och andra dyrbarheter uppdagades en kulturskatt som satte sin prägel på inredningsmodet i hela Europa. Gustav himself var där och kollade 71 tror jag det var.
                          Last edited by HgF; 2010-03-10, 22:54.

Comment

Har svårt att tro att stolen förlorar något i värde på att ta bort underspänningen (tyget under). Kan vara mycket spännande som döljer sig därunder.
                            tygochtagel.blogspot.com

Comment

Working...
                            X