Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drottning Viktorias Ekskåp.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Drottning Viktorias Ekskåp.

Hej.

jag har ett ekskåp som ropades in på en auktion i malmö 1973 som vi fick uppgift om att det tillverkades till drottning Viktoria c:a 1900-1906,och nu är jag otroligt nyfiken hur det ligger till med detta,skåpet i massiv ek och som ni ser på bilderna så är motiven på dörrarna utfört i ekollonmotiv och även nyckeln.Skåpets höjd 197cm,bredd 107cm,djup övre skåp 31,5cm,undre skåpet 47cm.
    Jag har sökt på nätet efter information om möbler från Dr viktorias möblemang men det är tunnsått med sådan information.
    finns det sidor att titta på tro?
    Bifogade filer

"Jag har sökt på nätet", varför? Jag tror knappast det existerar någon hemsida med dr:ng V:s möblemang. Källan till proveniensen är ju synnerligen tunn: "vi fick uppgift om" - och håller knappast för en närmare granskning.

Sök på skåpet istället. Antingen ska du hitta HGK:s brännstämpel eller dr:ng V:s privata krönta stämpel. (märkningen kan också vara schablonmålad) Om inte, kan du nog glömma dr:ng V.

Men det är ju ett synneligen häftigt jugendskåp du har, en riktig rysare faktiskt. En fri gissning som säkert är fel: bröderna Eriksson i Torsby (tror jag det var). Dom kunde göra häftiga möbler i en egen stil som nästan alltid sticker ut.
    Last edited by HgF; 2010-02-05, 02:31.

Comment

Jättefint skåp! Jag är också tveksam till attribueringen. Det känns inte som om det är tillräckligt hög klass för hennes privata möblemang. Utskärningen är prima, men proportioner och utförande känns fel.

Comment

Uppfattningsvis kan det mycket väl ha stått i Villa Svezia Italien och i en modern trea skulle knappas få plats. Ja, man kan ju tro vad man vill.

Comment

Hej igen och tack för er hjälp.
          Jag har sökt på Br Eriksson i Torsby men kom så småningom till Värmlandsmuseet och fick träff där, de verifierade att det är ett Br Erikssonsskåp men hänvisade mig vidare till Rackstadsmuseet i Arvika så nu ligger bollen där .
          Återkommer när jag vet om dessa bröder tillverkade till Hgk,spännande som bara den.
          Ditt tips höll ända fram Hgk,kunskap skall man söka där den finns,Tack .
          Vi Hörs.

Comment

En länk från Stockholms Auktionsverk. Nr 1555. Länken innehåller ett bord med proviniens Drottning Sofia och Eriksberg.
            Änkedrottning Sofia hyrde Eriksbergs gård, som ligger utanför Åby (Norrköping). Hennes son Karl byggde under den tiden Fridhem som ligger på gångavstånd.

Comment

Working...
            X