Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 gammalt bord? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gammalt bord?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: gammalt bord?

jag har ett ursnyggt köksbord som jag skulle vilja göra ännu snyggare med lite färg. min pojkvän tycker dock att jag är galen om jag målar bordet eftersom det är ganska gammalt och kanske värdefullt. såå, är jag dum om jag målar mitt bord? vill ju inte sabba ett eventuellt värdefullt föremål.. men betvivlar själv att det skulle ha något egentligt värde. på en av iläggsskivorna finns det en etikett, vet inte om den säger något om bordets ursprung. iläggsskivorna har lite annan färg än bordet dock, så jag vet inte om de egentligen hör till.

Ja det är ju upp till dig hur du gör men det är många gammla möbler som blivit förstörda av målning .
    Det är ju tyvärr svårt att återsälla det om man ångrar sig.
    Värdet är väl inte spesielt högt på bordet inte så populära just nu , är bordet i fint skick i övrigt så vaxa det så får du en fin finnish på det.
    Ja iläggninskivorna kan ju till och med vara gjorda i masonit bra för dom stod ju oftast undanstälda.
    Det var ju bara när man skulle bjuda fint som dom lades i och då var det en fin duk som dolde dom .Mvh

Comment

jag bryr mig inte så mycket i huruvida bordet förstörs eller inte, det kommer bli snyggt oavsett. men om det finns ett värde i bordet så är det ju bättre om jag köper ett annat bord och spar det här med originalfärgen intakt.

det är alltså inget större värde i den här sortens bord? vet du när det är ifrån?

förstod inte riktigt det där med iläggsskivorna. menar du att de kan höra till oavsett om de har annan färg än bordet?

är alltså inte intresserad av att fixa till bordet med tex vax, det är redan i väldigt bra skick och snyggt som det är. det jag vill göra är att byta färg på det helt eftersom jag ska byta stil på rummet där det står.

Comment

Du gör naturligtvis som du vill Dorothy. Tycker ändå det är synd att måla ett bord som är i gott skick och enligt min smak ett mycket trevligt bord. Bordet är i björk. Köp ett något sämre bord att måla. Finns gott om runda bord om du nu vill ha ett runt bord. Iläggskivorna är oftast obehandlade och ofta tillverkade i furu eller annat billigare tärslag. Som Cobe skrev, duk på. Runda bord från 30-40-50-tal var inne för ett antal år sedan. Kallades ofta för "rattbord" Ditt är betydligt bättre än dessa. Sökte lite på tillverkaren men det fanns inte mycket på nätet. Antagligen tillverkat runt sekelskiftet 1900 eller något senare.

Comment

då ska jag tänka över saken lite mer . det är ju ett snyggt bord.. bara fel färg för mig just nu. det går att plocka isär så det är ganska lätt att ställa undan det.

testade också att söka lite på bestorp, men hittade bara nån sida som sa att det fanns mycket möbeltillverkare där.. det finns ett nummer på etiketten också men det går inte att läsa eftersom någon betsat över den.

tack så mycket! nu vet jag lite mer om bordet .

Comment

lite mer info från etiketten! slarvig som jag är så missade jag att det står att ägaren till bestorps möbelfabrik är w.h. franzen. nu i det klara vinterdagsljuset så syns även de otydliga sakerna bättre, det står att bordet fraktas till "märke M. T." på bestämmelseort "stockholm N" och så står det att det är "5 kolli" i frakten.

vet inte alls vad allt detta betyder, eller om det betyder något öht. kan man läsa ut något av etiketten? hör etiketten till bordet, eller är det bara en fraktetikett? etiketten är överstruken med samma "färg" som iläggsskivorna är i.

verkar även som att iläggsskivorna är i samma trä som resten av bordet, det har en sån där lite vågig/blank mönstring precis som bordet. men iläggsskivorna är lite mörkare lackade/betsade, alternativt har inte blekts lika mkt som bordet.

har iaf bestämt att inte göra något med bordet, det kommer eventuellt få bo hos min mor tills jag vill ha ett träfärgat bord igen .

Comment

Etiketten är en fraktetikett och 5 kollin tyder på att kunden beställt fyra stolar till bordet också.
              Nej, det är inget loppspel.

Comment

Man kan med rätta säga att etiketten höjer bordets värde, i och med att härkomsten är fastställd. Då är den som gamla tiders stämpelsignaturer.
                Med tanke på åldern hos fabrikören, kan bordet vara från 1920-talet, men bör likafullt bevaras intakt - så Ditt slutliga beslut är klokt, Dorothy.

Porträttgalleri från Östergötland
                Bifogade filer

Comment

åhå! där ser man . tack så mycket! mina egna googlingar gav inte så mycket..

men spelar det någon roll om etiketten sitter på iläggskivan? risken finns ju att skivorna inte tillhör bordet..

Comment

Man kan bara bli imponerad av Gideons förmåga att leta fram uppgifter om än det ena och andra.

Comment

Hallå Dorotjy, Du ser, det här forumet har många och snabba experter som gärna kommer med goda råd och kunskaper.
                      Ditt bord är jättetrevligt och praktiskt och tillhör avdelningen mogondagens aktikviteter. Lova att inte måla. Köp istället några riktigt moderna stolar till bordet så blir det heltufft. So long...

Comment

promise, jag ska inte måla .

tanken är att matplatsen ska ha strama och moderna färger (svart, vitt och gult), men gammeldagsa former. så jag ska försöka hitta ett gammalt bord i sämre skick och måla det istället.

tack för all hjälp! och jag återkommer med en chiffonjé jag vill veta mer om .

Comment

Shabby chic har lett till många vackra möblers död.
                          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Working...
                          X