Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Matsalsbord med 6 stolar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Matsalsbord med 6 stolar

Funderar lite på denna möbel med NK bricka Någon som vet ålder och tillverkare? Vad kan man utläsa av NK:s brickor, vad kan det vara för vörde utöver att den passar perfekt i vardagsrummet
    Bifogade filer
    Last edited by Mrmike; 2009-12-06, 11:36.

Hallå Mrmike,
    Avråder från inköp. Tror inte att stolar och bord tillhör samma familj och att NK-brickan är spikad på klädseln verkar konstigt. Köp stolarna som är fina,
    kombinera med ett modernt bord, kanske stenskiva, och klä stolarna med kretong av Frank, det skulle jag ha gjort. Stolarna kan värderas till ca 200:-/st, det är väl ek? So long.....

Comment

Det klumpiga bordet är som sagt mindre intressant, vare sig det är NK eller inte, och det hör nog inte ihop med stolarna..

De sex stolarna i barockstil är däremot roligare. Tiden är 1920-30-talen då den här typen av tillbakablickande stil höll borgerlighteten i ett järngrepp inför den framstormande 20-talsklasicissmen och funkisen.

NK-plåten kan vara autentisk, inget talar emot det, och den är förstås påspikad och återställd av den tapetserare som senast klädde om stolarena eftersom klädsel som nu sitter på stolarna inte är den ursprungliga.
      Stolarna kan vara tillverkade vid NK:s verstad i Nyköping, men också´vid någon annan svensk möbelfabrik.

Sex stolar i den här - av allt att döma - goda kvaliteten och med den uttrycksfulla designen, är attraktivt på marknaden. De ska så klart inte styckas utan har sitt värde i att vara just sex stycken. Jag vet många handlare som skulle betala mer än 200 kr styck för dem.

Har för mig att det är Nordiska museet som har NK:s arkiv där nyckeln till nummerkoderna på möbelplåtarna finns. Men i regel lämnar de lite utbyte. Vid det tillfälle jag testade framkom i stort sett bara det som i alla fall framgick av att titta på möbelpjäsen. Men det var länge sedan. Du kan ju prova med ett brev (på papper), eller kanske gå dit och gräva själv.
      Last edited by HgF; 2009-12-06, 22:57.

Comment

Working...
      X