Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammal köksstol

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gammal köksstol

Jag köpte denna för 50 kr i en välgörenhetsbutik i Stockholm. Det satt en lapp på där det stod "120 år". Tror ni den är från 1890-talet? Om någon kan säga något mer om den är det förstås också kul. Den verkar som att den kan ha varit ljusblå från början. Tack!
    Bifogade filer
    Last edited by HenningS; 2009-11-12, 18:30.

Verkar inte helt orimligt. Jugend....
    Nej, det är inget loppspel.

Comment

Jag vill minnas att jag såg dem på loppisen - var det återbruket vid Skanstull?
      De är kopior på en barockstol, men är maskingjorda och yngre, är nog tänkta att ge lite allmogestuk också. Tror inte de är riktigt så gamla som 1890-talet, inte om de är ljusblåa under. Snarare tidigt 1900-tal.

Comment

Ryggbrickan för ju tankarna till jugendtid
        Nej, det är inget loppspel.

Comment

Kan kanske kalla det för jugend, men tror det kanske skall ses mera som naivistisk folklorestil - skärningarna liknar det som brukar finnas på sydsvenska allmogestolar.
          Men jugenstilen i Sverige 1897-1900 ser ju inte ut så. Det dröjer några år in på 1900-talet innan den får så ogenerat naiva drag.

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Jag vill minnas att jag såg dem på loppisen - var det återbruket vid Skanstull?
            Haha, ja! Hittade den hos "Återvinnarna" i Skanstull. Tack för informationen, det är alltid roligare att veta lite om prylarna.

Comment

Ursprungligen postat av HenningS Visa inlägg
              "Återvinnarna"
              Ett av mina favoritställen! Kommer alltid ut med en kasse fast jag egentligen inte tänkte köpa, bara titta.
              skogis

Comment

Hallå jugends, Det här är hybrid, nästan som om en hemmasnidare varit framme och skurit i ryggbrickan. Trevlig stol. Grattis. So long...

Comment

Working...
                X