Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstasnickare Stol??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Höstasnickare Stol??

Har ett par stolar som jag gärna skulle vilja veta ålder på och gärna om någon sett något liknande patent på förstärkning av mina stolar med metallstänger som ni kan se på bilderna.

Har hört talasom höstasnickare kan det vara stolar från en sådan?
    Om jag fått det rätt förklarat så var det bönder som livnärde sig på snickeri när skördesäsongen var över.

http://www.precisensan.com/antikforu...hp?albumid=111

Stolarna är gjorda i sengustaviansk/empirestil ganska långt efter tiden. Ser ut som de är gjorda när liknande stolar var moderna igen runt 1900 med modernare snickarredskap och tekniker.

Om det är en höstasnickare som gjort dem eller inte törs jag nog inte säga, är på dålig på de skånska snickartraditionerna. Det är nog alla fall ett mindre lokalt snickeri som gjort dem. Alla fall både i Dalarna och mina hemtrakter i Norduppland var det vanligt att snickerifabrikerna drevs säsongsvis om vinterhalvåret och man övriga året sysselsatte sig inom jordbruket.
    Har sett liknande stag på stolar förrut, men då har det handlat om lagningar, funderar om det är samma sak här? Stolarna har börjat bli skeva och då har man stadgat upp dem med metallstängerna? Törs inte säga, kanske någon annan kan fylla på.

PS - lite synd att de blivit avlutade.

Comment

Tack för lite information

Vad det gäller avlutningen så köpte jag dom som de ser ut idag. Där är restr av både vit och röd fäg verkar vara den orginalet. I tonerna verkar det vara en lite mörkrödare nyans.

Comment

Working...
      X