Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdefull byrå eller inte?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Värdefull byrå eller inte?

Jag har köpt en byrå som jag tänkt måla om, MEN när jag såg den på nära håll med dess noggrant gjorda lejonhandtag så tänkte jag att jag måste kolla upp den föst så jag inte gör bort mig. Va tror ni, är det fritt fram att måla eller inte? Jättetacksam för svar
    Just ja, det finns även någon slags stämpel p baksidan där det står I.B Colldèn Göteborg.
    Bifogade filer
    Last edited by trixie; 2009-11-04, 19:20. Anledning: fler bilder, närbilder

Jag tycker ju att det vore lite synd att måla den. Den är fanerad - skulle tro att faneret i mitten av lådorna är valnöt, sedan kan det vara mahogny eller sockerkist eller något annat i listen.
    Å andra sidan verkar den vara ändrad. Beslagen är nyrenässans, sent 1800-tal. Det hade kunnat stämma med faneret, men det ser för ljust ut, dessom stämmer det inte alls med formen. Jag tror den är äldre och beslagen är bytta. Sedan kan den möjligen vara omlackad i senare tid. Skulle behöva se närbilder på lådorna, och sidan av byrån.

Comment

Åhh Tack för svaret hittils! Jag ska genast knäppa kort på sidorna, hur det ser ut i....kommer strax tillbaka...har även hört att det kan vara en lindomemöbel...om det säger något? Strax tillbaka...

Comment

Lindome säger en hel del. Det är en bygd i Västsverige där hemslöjdssnickeri i ganska hög klass har framställts. Långifrån allt som sägs vara lindomemöbler är det.
        Om du kan spåra vem I. B. Colldén är så kanske det går att säga hur det förhåller sig - men det behövs nog bild på signeringen - som det nu är kan det ju lika väl handla om en flyttlapp med namnet på någon ägare.

Är det en lindomesnickare tycker jag nog att du definitivt skall akta dig för att måla om den.

Comment

Jag tror t.o.m att det står J.B Colldèn som enligt den person som sa att det va en lindomemöbel var en person som heter johan bernhard johansson colldèn. ag har försökt spåra men inte hittat något, kan ta en bild på stämpeln med namnet på om någon är intresserad att se? Hoppas de nya närbilderna kan hjälpa till med mer info.

Comment

Sådär, nu finns stämpeln med på bild också

Comment

Men, ingen mer som kan säga om den e värd att spara?? Eller sälja?? Måla om? Hur gammal den är osv...?

Comment

Tittade på dina nya bilder. Den är nog ungefär så gammal som beslagen säger, 1880-1890-tal.
                Jag tycker den trevlig ut, lite skavanker, men tycker inte att dom är så jättefarliga om man nu vill ha en trevlig bra förvaringsmöbel. Tycker inte du skall måla om den.

Gjorde en sökning på Colldén i Sveriges befolkning, men hittar ingen säker kandidat. Det finns en kyrkherde Jonas Bernhard i Gästrikland, född i Uppland 1815, men vad skulle han ha haft i Göteborg att göra?

Tror alla fall att namnstämpeln faktiskt lika väl kan ha att göra med att möbeln skickats med tåg eller ångbåt och då märkts upp med leveransadress, som adresslappar - eller förvarats så att man behövt markera ägaren namn. Men det kan kanske vara en tillverkares signatur också.

Skulle inte tro du får jättemycket för den, men det är ju en trevlig välfungerande möbel, så varför inte använda den? Tror inte du skall ha några problem att bli av med den om du vill sälja.
                Och jag tycker som sagt att det vore väldigt synd att måla om en fanerad möbel som den här, men jag kan ju egentligen inte hindra dig - troligen förstör du i dagsläget inte något större värde genom att måla om den, men med det arbete som lades ned när den gjordes tycker jag ju ändå att du helst skall låta bli.

Comment

Colldens var nog tillverkaren/försäljaren. Enligt en notis i en artikel nämner någon att en släkting "ägde Colldens Möbelaffär i Lindome och på Järntorget i Göteborg".
                  se länk om Lindome möbler typ denna
                  Last edited by Johan B; 2009-11-05, 12:16.

Comment

För min del skulle jag låta bli att måla över möbeln.
                    I och med att byrån har sin härkomst i stämpeln, blir den kulturhistoriskt intressant, även om den krasst ekonomiskt inte är så värdefull i dagsläget som man skulle önska.
                    Den kommer att bli en uppskattad antikvitet i framtiden, och då gäller det ingen har målat över den heller.

Den person Du pratade med, visste vad han talade om.

Stämpeln har identiferats som:
                    Johansson Colldén, Johan Bernhard
                    Fabrikant
                    f. 1864 i Björketorp (Älvsborgs län, Västergötland)
                    Gift man, far i familjen
                    10 Kvarteret 11 A
                    Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland)
                    Födelseort i källan: Björketorp Göteborgs och Bohus län

Comment

Tycker absolut att du ska låta den vara som den är, tror inte du blir gladare av att måla den och i mitt tycke så klåfingras det alldeles för mycket, och den är bra mycket bättre som ursprunglig i största mån än ommålad. Snickeriet i lådornas sinkning säger att det var en styv möbelsnickare och extra + till att den är signerad, skador får man leva med när det gäller fanerade möbler.

Comment

Så med andra ord, så borde jag spara den och den kommer kanske att öka i värde, en vacker dag?

Comment

Alldeles riktigt.

Comment

Var och en har sin framtidsprognos, och eftersom det här är ett glatt forum så måla på och var rädd om beslagen.

Comment

Eller köp en byrå på IKEA och skänk den här till någon annan som vill ha den.

Comment

Working...
                              X