Hej alla proffs på gamla möbler
Hittills har jag hållt hus på porslinsavdelningen men tittar in på möbelavdelningen idag för en (för mig) klurig fråga
Jag undrar lite om den röda snedklaffsbyrån på bilderna.
Tyvärr har jag inte möjlighet att ta fler foton (enkelt och snabbt) eftersom den inte står hemma hos mig.
Färgen är mörkt röd och ådrad och det ser inte ut som om det finns färglager under.
Beslagen ser ut att vara de som suttit hela tiden, det finns inga märken efter gamla beslag. Gånggärnen till klaffen har lossnat, men finns kvar. Låset till klaffen fattas.
Ena knoppen till en liten låda är av. Knopparna är tilltäljda i trä.
Ena utdragsdonet för att hålla upp klaffen utfälld fattas.
Hela möblen ser ut att vara fri från trämask... betyder der att den är norrifån??
I övrigt i ok skick.
En sak som jag undrar är placeringen av låsbeslagen... Hade snickaren svårt att pricka in mitten på lådan eller...
Det ena sitter nästan utanför.
Vad tror ni om ålder, ursprung och värde??
Väntar med spänning på svar.
Hittills har jag hållt hus på porslinsavdelningen men tittar in på möbelavdelningen idag för en (för mig) klurig fråga

Jag undrar lite om den röda snedklaffsbyrån på bilderna.
Tyvärr har jag inte möjlighet att ta fler foton (enkelt och snabbt) eftersom den inte står hemma hos mig.
Färgen är mörkt röd och ådrad och det ser inte ut som om det finns färglager under.
Beslagen ser ut att vara de som suttit hela tiden, det finns inga märken efter gamla beslag. Gånggärnen till klaffen har lossnat, men finns kvar. Låset till klaffen fattas.
Ena knoppen till en liten låda är av. Knopparna är tilltäljda i trä.
Ena utdragsdonet för att hålla upp klaffen utfälld fattas.
Hela möblen ser ut att vara fri från trämask... betyder der att den är norrifån??
I övrigt i ok skick.
En sak som jag undrar är placeringen av låsbeslagen... Hade snickaren svårt att pricka in mitten på lådan eller...
Det ena sitter nästan utanför.Vad tror ni om ålder, ursprung och värde??
Väntar med spänning på svar.
om man inte har tur ibland så klart.
) av en privatperson här i Stockholm. Men den var tyvärr avlutad (ett jäkla påfund

Hur kan det komma sig? Byrån är inte maskäten och verkar inte ha utsatts för grovt våld... så hur har den tappat fötterna?
Comment