Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fillipinskt bord?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• fillipinskt bord?

Hej!

Köpte nyligen ett bord och undrar lite om någon kan bidra med lite info om var det kan tänkas komma ifrån (hörde något om Filippinerna). Vad kan det vara för träslag och hur gammalt kan man tänka sig att det är? Tack!

Hej.

Jag kan inget om själva möbeln men jag vet att det finns en speciell Filippinsk mahogny som bla. används till möbeltillverkning. Jag tycker nog att strukturen och färgen påminner om mahogny men detta är bara vad JAG tycker, någon annan kanske vet mera.

Mvh/Urban

Comment

Huruvida bordet är tillverkat i Filippinerna, ska jag låta vara osagt. Men utförande och modell och symbolspråket tyder i så fall på att tillverkarna var eller är kineser.

Bordet är rejält dekorerat med symboler:

Fladdermus (p' ien-fu) - en av de vanligast förekommande kinesiska lyckofigurerna eftersom i det kinesiska namnet ingår fu, som betyder lycka.

De ändlösa knutarna betyder ett långt liv och är en av de åtta buddhistiska symbolerna.

Långt liv betyder också det halvcirkelformade tecknet som fladdermussen har i munnen ( i alla fall om det är helt dvs cirkelformat).

Persikorna är oerhört symbolladdade och skyddar mot demoner och är också de en symbol för långt liv och odödlighet.

Drakarna vid benen är också symboliskt laddade och är i motsats till hur vi i väst uppfattar dessa goda och står bl a för manlig naturkraft.

(Eberhard, Wolfram; Lexikon chinesischer Symbole: Geheime Sinnbilder in Kunst und Literatur, Leben und Denken der Chinesen, Köln 1983)

Comment

Tack för kinesisk symbollära! Hade släppt tankarna på att det skulle kunna ha något med kina att göra.

Dock har jag andra tankarna på att kanske måla det "kinarött" men är lite osäker på om man bör göra det om det är gammalt. Vill inte "förstöra" det.

Har även en fråga om själva bordsskivan som är skadad, träet har spruckit, kan/bör man laga det? Isf hur går man till väga, antar att det är bäst att prata med en tapetserare isf.

Tack!

Comment

Måla INTE bordet. Gammalt eller nytt, värdefullt eller inte; hade snickaren tänkt sig att det skulle målas hade han säkert sett till att det blev målat.
          Nej, det är inget loppspel.

Comment

Här är ett ganska snarlikt...

Att måla det avråder jag Dig bestämt. Då är det bättre att sälja detta och köpa ett i rött lack för pengarna. Jag tror de röda dessutom är billigare. Jag hade inte åtgärdat sprickorna utan de får man lära sig att leva med om det nu är en antik möbel.

Comment

Tack återigen för alla svar!

hittade detta bord vilket jag tyckte liknade mitt:

Kallas tydligen "Painting Table".

Ang. sprickorna så är det ingenting som stör.

Det finns även två smala lådor på vadera sida på bordet, vore intressant och veta vad de är tänkt att man ska förvara där.

Comment

Är nu rätt säker på att detta är ett s.k. "Kinesiskt Painting Table".
                Hittade denna boken som gav mig en del svar.
                http://books.google.se/books?id=xswA02E02KwC

Vore intressant och veta om det är gammalt eller nyproducerat.
                Finns det något man kan kolla efter för att bestämma åldern?

Tack!

Comment

Tack för en bra boklänk! Jag tittade lite snabbt och det verkar som det finns ganska mycket matnyttigt vad gäller både träslag och hur möblerna ska karakteriseras. Du har säkert helt rätt. Det är, som du skriver, ett painting table se sid 24 (visar ett bord 1700-tal med långtliv symboler och från Qianlongs regeringsperiod 1735-96). Men att utifrån att jämföra bilder på ditt bord och bilder ur en bok och säga att ditt är antikt låter sig nog inte göras.

Det är ett mycket vackert bord även om det är en stilmöbel och kanske tillverkat igår.

Comment

om jag nu får för mig att sälja det, då det både är större än vad jag hade tänkt mig (impulsköp ) samt att hade hellre haft det i rött, vad är ett lämpligt pris eller ska jag vända mig till något auktionsverk då jag inte vet om det är antikt eller nyproducerat?

Tack!

Comment

Auktionsverk där det finns möjlighet att bedöma åldern!

Comment

Working...
                      X