I kväll råkade jag hamna på en repris av senaste avsnittet Antikrundan. Där visades en tavla och jag får då se att tavlan har en likadan ram som jag köpte in på en auktion för ett tag sedan. Det sas inget om ramen och jag hann ej höra hur gammal själva målningen var. Lägger upp en bild på ramen för att höra vad ni experter tror om ålder osv. Som ni kan se så är det många sprickor och tyvärr det saknas 4 små bitar men jag tycker att den är härlig iaf.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tavelram
Collapse
X
-
Stilen på ramen är i fornnordisk stil eller drakstil. Ofta skrivs namnen ihop till Fornnordisk drakstil.Stilen har nordiskt ursprung och var mest vanlig under 1800-talets senare del. Sammanföll väl med intresse från fornstora dagar som var stort vid denna tid.Stilen blev ingen höjdare utan dog väl ut naturligt. Finns fortfarande kvar goda exempel inom byggnadskonsten i denna stil. Ramen ser lite "plastisk" ut. Själv gillar jag denna stil utan tillbakablickar på det fornstora.
-
Du har rätt i känslan, Ulferic, för jag tycker likadant.
Det ser ut som att ramen krederats, fått pålagt pastellage (krita, lim, en gnutta linolja) som dekor och därefter målats, avslutat med schellackering.
Pastellage reser sig ibland, och då har ramen varit utsatt för olika klimat som gjort att träet påverkats.
Egentligen kunde man ha fortsatt med en helförgyllning, men föredrog träimitationen.
Titta ändock efter om Du ser rent trä, eller vitt i dekordetaljerna, där det är skadat.
Comment
-
Japp, det är något slags pastellage på furu - annars görs ju skurna ramar hellre i något hårdare träslag.
Tycker tavelramen ser lite yngre ut. Den dyker ju upp redan på 1870-talet, men som en "nationell" stil i olika nationella och hemslöjdssammanhang blir den ju seglivad.
Tittar på bakstycket och tycker inte riktigt den ser så gammal ut - kanske tidigt 1900-tal?
Vad var det för tavla som satt i ramen?
Comment
-
Visst är det drakslingor eller djurets avhuggna lemmar.
Och visst lite av gammalnordisk kubism kanske. Jämför Jellingestenen. http://images.google.se/images?hl=sv...num=4&ct=title
Comment
Tack åter igen
Comment