Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre gustavianska karmstolar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äldre gustavianska karmstolar

Hej!

Första inlägget här. Jag har ärvt ett par äldre mycket fina karmstolar av gustaviansk stil av min mormor. Lyckligtvis var hon intresserad av antika saker och var mycket pedant. Av denna anledning finns det en hel del dokumentation av hennes gamla saker.

Det jag vet om dessa är att de skall vara från 1800-1820 och av modell/märke Lindome. Jag vet inte om detta stämmer till 100%. Hon har tydligen värderat dem 1987 och fick då ett värde på 10.000-15.000kr per stol. Vad tror ni om ursprung?, modell/märke?, tillverkningsår?, historik?, värde idag? med mera.

Jag upplever att de är i mycket fint skick.
    Bifogade filer

Kan mycket väl vara karmstolar tillverkade av någon snickare i Lindome. En lite specialite var att dem skurna dekoren på lindomestolar ofta var en humlekvist. har du kollat om det finns någon brännstämpel på stolarna. Ofta är stolar och annat från Lindome stämplade. Två eller tre bokstäver är det vanliga. Stolarna är förmodligen i björk. Från början antagligen målade i en gråblå färg. Det svarta och guldiga är säkert från omkring sekelskiftet 1900. Mer bilder på undersida och andra detaljer vore bra.

Comment

Var det inte mölndals museum som hade en stor utställning om just Lindomestolar för ett par år sedan? Kontakta dem så kanske de vet lite mer men visa gärna mer kort här och har du inte hittat någon signatur? Här är en artikel med snarlika stolar.
      Antik och auktion är vårt krypin där du kan får reda på allt om loppisar eller vad dina antika möbler är värda.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Mycket tacksam för snabba svar. Jag bifogar lite fler detaljbilder. Hittar ingen signatur någonstans på dem. Jag har ett par gamla fotografier från 1937 där stolarna finns med på bild. Där ser dom ut precis som idag med samma klädsel och färg.
        Bifogade filer

Comment

Ser att den gråblå färgen syns på den gamla sargen.Stolarna har förstärkts med en inre sarg i sen tid. Möjligen har det funnits en brännstämpel på den gamla sargen. Nu tyvärr borta för all framtid. Stolarna har ålder men som sagt renoverats.

Comment

Working...
          X